Pitkäsarvimehiläinen [Eucera longicornis] ja valko-/keltasäärialpimehiläinen [Macropis europaea/fulvipes]

Tämä tänään kuvaamani pistiäinen lienee kiistatta koiraspuolinen pitkäsarvimehiläinen. Se lenteli tien pientarella tuntosarvet näin hauskasti sojossa. Tunnistin sen oitis. Kokoa oli noin 12 mm.

Mutta samassa paikassa eilen kuvasin tämän samankokoisen pistiäisen, jonka lajia minä tässä nyt pähkäilen. Laji-sivustolla on on kaksi Juho Paukkusen ottamaa naaras pitkäsarvimehiläisen kuvaa, joissa habitus sopisi hyvin yhteen tämän minun kuvaamani kanssa. Mutta tutkimuksissani huomasin, että koiraalla on naama tämän kaltainen, naaraalla taas tumma. Aloin miettiä, että voisiko tämä olla sitten koiras, jolla on epätavallisen lyhyet tuntosarvet. Aika pitkät kuitenkin naaraan tuntsareihin verrattuna. Tuleeko teille kenellekään ajatusta, mikä tässä on kyseessä. Kenties ihan eri laji? Minä saatan olla nyt jumittunut ajatukseeni.

Joensuun Kiihtelysvaara 25.6.2026

2 Likes

Kyllä se on pitkäsarvimehiläisen naaras. Ehkä niissä kuvissa on naaman karvat kuluneet ja alta pilkottaa tummaa?

1 Like

Kiitos avusta, Pekka. :slightly_smiling_face:

Ylempi on tosiaan pitkäsarvimehiläiskoiras, mutta alempi on jompikumpi Macropis-lajeistamme (koiras).

2 Likes

Ääh, aina tuo Macropis unohtuu :blush:

Älä huoli, Pekka! Minä tein myös mokan, kun väitin sinun kuviasi Juho Paukkusen ottamiksi. Juho oli siis tunnistaja. Anteeksi huolimattomuuteni!

Kiitos huomiostasi, Juuso! Nimeän varmuuden vuoksi kaksoisnimellä, kun näyttää eron tekeminen kuvan perusteella olevan vaikeaa. Kyllähän Laji-sivustolla selkeästi sanotaan, että pitkäsarvimehiläisnaaraan pää on kokonaan musta. Koiraan suukilpi ja ylähuuli on keltainen. Ja olisivathan kuvassani olevan mehiläisen tuntosarvet aika pitkät naaraan sarviksi…