Pitkäsarvinen lehtipistiäinen [Apechthis compunctor, rosoahmaslaji]

Tämä oli noin 10 mm pituinen. Kuvasin puutarhassa vuohenputkella. Hyviä tuntomerkkejä näkyy, kuten noita keltaisia täpliä ja siipien valko-mustat reunatäplät sekä keltaiset jalat, mutta minulle ei vain sytyttänyt, mikä tämä voisi olla. Siispä anon jälleen kerran apua…


Joensuun Kiihtelysvaara 21.5.2019

Ichneumonidae

Kiitos oikaisusta, Pentti! Illalla väsyneenä kahden kärsäkkään jäljittelyyn en näköjään jaksanut enää ajatella selkeästi. Ilmiselvästihän tämä on ahmaspistiäinen, mutta siihen määrittelyni sitten jääkin. Hartaasti nyt aamupäivällä opiskelin ja sain selville, että Ichneumonidae-heimoon (ahmaspistiäiset) kuuluu Suomessa ainakin 32 eri alaheimoa, joista Ichneumoninae-alaheimoon (kihoahmaset) 459 lajia. Vaikka minulla oli hyviä tuntomerkkejä tutkimisen tueksi, ei niistä loppujen lopuksi hyötyä ole. Kuka näistä ylipäätään voi selvän ottaa?! :roll_eyes: Ihmettelenkin, kuinka moni nettikuvien lajitasolle määritetty kuva mahtaa olla luotettava…

Moi, minäkin olen jo aiemmin joskus ihmetellyt että tuskin kaikkia nettiin kuvattuja ja määritettyjä pistiäisiä on kuvan oton jälkeen viety mikroskoopin alle, eli virheitä lienee paljon.
T:Jyri

1 tykkäys

Tän voinee turvallisesti liittää samaan seurakuntaan?

Samaa mieltä kanssasi. Useilla kuvaamillani ahmaspistiäisillä on myös tuolla tavoin valkoista tuntosarvissa… Se ei tietenkään ole mikään erityinen tuntomerkki.

1 tykkäys

Ensimmäisessa (Tertun) kuvassa on rosoahmasiin kuuluva Apechthis compunctor -koiras. Se on (päivä)perhosten koteloiden loinen.

Jessen kuvan pistiäinen taas näyttäisi kuuluvan kihoihin (Ichneumoninae-alaheimo), mutta en tunne kyseistä ryhmää sen tarkemmin.

Nettikuvien kanssa saa tosiaan olla tarkkana. Esim. jos hakee googlella Lissonota setosa, on tuskin yksikään kuva kyseisestä lajista ja suurin osa kuuluu kokonaan eri lajiryhmään.

Hienoa, Juuso… ja iso kiitos! Vielä vuosien jälkeen löytyi pistiäiselleni nimi. :ok_hand: :slightly_smiling_face: Luotan näihin brittiläisiin sivustoihin ja täältä Apechthis compunctor (bioimages.org.uk) löytyi identtisiä kuvia todisteeksi, että olet oikeassa. Jossain sanottiin, että naaraat voi kuvistakin tunnistaa munanasettimen muodosta, mutta koiraiden tunnistus on mahdotonta. Mielestäni Bioimages -sivuston kuvat kyllä todistavat mahdottoman mahdolliseksi!

Samoin paljon kiitoksia kommentista! Vaikka olen vain maallikko niin aina mielenkiintoista kuulla lisää tietoa.