( Plebejus idas )

Tänään ajoin alueelle jolla oli kuivaa matalaa männikköä, kuivaa jäkälää ja kanervaa ja metrimäärin leveää hiekkatietä, ilmeisesti lentokoneitten varalaskupaikka. Iltapäivällä alkoi lämpenemään +14 asteesta ylöspäin ja aurinkokin paistoi. Sinisiipiä oli paikalla, pilvisellä säällä eivät lentäneet, vaan pysyivät paikallaan kanervanoksalla.

Kuvasin yhtä perhosta, oletan että on kangassinisiipi mutta varmistusta tarvittaisiin.


Kun aurinko alkoi paistamaan, perhonen avasi siipiä, yläpinnasta kuva:

Puumala, 11.7.2109

Tämä on mielestäni ketosinisiipi, Plebejus idas, naaras.

Tämä oli hyvin hyvin pieni. Onkohan sillä merkitystä?

Ei ainakaan minulle; katson tuntomerkkejä kokonaisuutena.

Mitkä tuntomerkit tässä tapauksessa ratkaisivat määrityksen, habitus, mihin yksityiskohtiin pitäisi kiinnittää huomiota? Katsoin määrityskuvia enkä pystyisi sanomaan kumpi laji on kyseessä. Ehkä tässä nuo mustat kolmiot näyttävät terävämmiltä kuin kangassinisiivellä, onkohan näin? Näitä sinisiipiä kyselisin vaikka joka päivä, jos joku teistä ehtisi vastailemaan… Niitä on nyt lennossa, mutta ei niitä pysty laskemaan kun ei tunnista. Juolukkasinisiiven ehkä tunnistan, muut jääköön arvoitukseksi… Kiitos avusta! :butterfly::blush:

Tällaisen olen tehnyt avuksi. Takasiipien mustat kolmiot ovat tässä se nykytiedon mukaan luotettavin maastotuntomerkki. Muut toimivat määritystä tukevina tuntomerkkeinä, mutta eivät aina yksinään päde - siksi niitä ei voi sokeasti tuijottaa. Itse katson yksilöitä tuntomerkkien kokonaisuuksina, sillä testaan itsekin vielä eri tuntomerkkien pitävyyttä.

Kuvalähde: Kuvapankki, Pekka Malinen, free for non-commercial use.

1 tykkäys

Loistavaa! Kiitos! :sun_with_face: