Viikon vietin Kilpisjärven maastoissa. Kahdesti tapasin näitä pelottomia lintuja. Ihan jaloissa pyörivät. Ensin olin sitä mieltä, että on riekko. Nyt kuitenkin tulin toisiin aatoksiin, eli olisikin kiiruna. Mitä ollaan mieltä ?
Luontoportissa sanottiin kesäpuvun eroiksi: riekko rusehtava, kiiruna harmaansävyinen. Eli sen perusteella kuvissa olisi 3 riekkoa ja 2 kiirunaa (kiiruna vasemmalla ylhäällä ja pikkukuvista ylempi). En itse ole koskaan kyseisiä lintuja luonnossa nähnyt, joten kiinnostuneena seuraan osuinko oikeaan ja jos en, niin mikä on oikea vastaus.
Pitää tarkentaa aloitusviestiä. Kuvassa on vain kaksi lintua. Mustavalkoinen on sama ja ruskea on sama. Nämä oli kimpassa Pikku-Mallan kivikossa. Saman näköisen kuin tuo mustavalkoinen kuvasin toisena päivänä Saanan luontopolulla.
Toi harmaampi, jolla punainen yläluomi on kiiruna koiras kesäpuvussa. Toisesta en sano varmaksi mitään muuta kuin että näyttää riekolta enemmän, mutta on vähän väärässä avoimessa kiirunan maastossa. Siis riekko on enemmän tunturikoivikoiden suojassa ja kiiruna avoimessa tunturimaastossa. Arviotani vaikeuttaa se etten ole itse päässyt koskaan kuvaamaan riekkoa, kiirunakoiraan kylläkin.
Kiirunoita ovat
Tämä selvä. Kiitos.