Vihdin Rokokalliolta tänään, kaatuneella lahopuulla:
Käämisiä on Tuollaisia tupasryhmiä joissa yksittäiset tuppaat ovat siistejä ja tiiviitä olen ajatellut tummakäämisiksi. Mutta en oikein tiedä kuinka varmasti näitä voi määrittää makrotuntomerkeistä. Tätä kuvan mallia näkee kyllä suht usein ja se toinen yleinen näistä isoista käämisistä on sellainen sotkuisempi taikka harottavampi kanelikääminen. Jompi kumpi kuitenkin varmaan on kuvassa kyseessä.
Hei.
Stemonitis axifera (kanelikääminen) on itse asiassa yleisempi kuin Stemonitis fusca ja kun eivät ole tuon tummempia veikkaisin sitä. Ulkonäkö riippuu kehitysvaiheesta.
Marja
Eikös näillä ole kumminkin sellainen ero että tummakääminen on tyypillisesti juuri tällainen erillään olevia siistejä pieniä tuppaita muodostava kun kanelikääminen tekee sellaisia laajempia pöheikköjä. Tummalla on jokaisella tuppaalla oma hypothalluksensa mikä näkyy tuossa habituksessa. Vai olenko tämän itse keksinyt (en ihmettelisi).
Raakana nuo on kuitenkin helppo erottaa kun ovat eri värisiä ja sitten taas ihan kypsänä kun itiöpölyn väri näkyy kunnolla . Näitä arvelin vielä hieman raaoiksi. Valkoisia raakileita näkee aika usein ja olen olettanut että ovat tummakäämisiä, ainakin jos on kookkaampaa sorttia. Tosin onhan myös pari muuta harvinaisempaa isokokoista tässä sotkemassa.
Hei,
varmin tapa erottaa Stemonitis axifera ja S. fusca on katsoa itiöt. S. axiferalla ne ovat nystyiset, lähes sileät ja S. fuscalla piikkiset. Makroskooppisesti S. axifera on yleensä ruosteenruskea ja S. fusca tummanruskea. Molemmat kasvavat tuppaina.
Jos olisi veikattava lajia, se olisi edelleenkin S. axiferaa, sillä näiden väri on mielestäni pikemminkin punaruskea kuin tumman (mustan) ruskea.
Marja