Saisinko vinkkejä kameran hankkimiseen ja vähän muuhun?

Moi, olen miettinyt jo jonkin aikaa kameran hankkimista. Olisiko teillä antaa vinkkiä millainen kamera olisi hyvä meikäläiselle, joka käyttäisi sitä perhosten ja muiden ötiäisten kuvaukseen? Mietin itse jonkun aikaa sellaista makrolinssiä puhelimeen, mutta luulen että haluaisin sittenkin ihan oikean kameran. Millaisia kameroita itse käytätte? Olen myös miettinyt valopyydyksiä. Mitä te kokeneet harrastajat ja muut käytätte yöperhosten pyyntiin?

Alkuun pitäisi tietää minkälaisella budjetilla olet liikkeellä ettei tule ehdotettua mitään älytöntä :face_with_peeking_eye:

Itsellä käytössä kroppi kennoinen järjestelmäkamera+lähelle tarkentava tele sekä täyskennoinen runko+makro. Eka yhdistelmä päiväperhosiin. Sillä työskentely etäisyys pidempi niin yleensä saa edes jonkinlaisen havaintokuvan.

1 Like

Budjetti on alle 500€. Unohdin mainita että kyseessä minun ensimmäinen kamerani ja Powerista suositeltiin tällaista: Dacota Platinum P 4K kompakti digitaalikamera - Power.fi

Mitä te ajattelette tästä. Onko se hyvä perhosen kuvaukseen näin ensialkuun.

Kameroista on höpisty ennenkin, tsekkaa haulla.

Säästä hiukan lisää ja hanki esim. tuo @Terttu_Sepponen ja @LeMKJ käyttämä Olympuksen pokkari. Siitä on pykälää uudempi versio:

2 Likes

Suoraan OM-Systemsiltä saa alle 500€.

2 Likes

Minulla oli kymmenen vuotta sitten tg-4. Ei jäänyt siitä kamerasta hyvää muistikuvaa. Telepäässä lähelle tarkentaessa kuvan keskelle tuli pyöreä lila huntu. Ostin sen kerran elämässä reissuun järkkärin kaveriksi. Reissun jälkeen sai laittaa ser kierrätykseen. Tippui metsä polulla maahan eikä enään sen jälkeen toiminut. Mykistyi täysin. Iskun kestävä kamera joka on ainoa joka ole kestäny iskua.

Vastaava mielipide minulla tg-4:stä. Sen makrokuvilla ei tehnyt mitään, ei edes jalustaa käytettäessä. Lisäksi kuvien pinoamistoiminto teki huonoista makrokuvista vieläkin huonompia. Raakakuvien muokkaaminenkin kesti ikuisuuden, koska softa oli tosi kankea käyttää, eikä tulos koskaan muuttunut kameran jpegejä paremmaksi. Saattoi toki olla maanantaikappale.

Muistakaa, että hinta oli max. 500€. Ei voi verrata huippukameroihin.

Ehkä laatu on parantunut uudemmissa versioissa. Ainakin @Terttu_Sepponen ja @LeMKJ kuvat ovat hyviä!

Jos järkkärin halajaa niin kannattaa katsella käytettyjä. Esim. täysikennoinen Canon EOS 6D ja Sigma 70mm f/2.8 EX DG Macro voisi olla soiva peli. Varmasti muitakin löytyy.

Lisäksi tarvitaan riittävän suuri muistikortti tai useampi sekä vara-akku.

Käytetyt järkkärit ovat hyviä, mutta kannattaa katsoa shutter count, ettei vetele suljin viimeisiään. Itsellä on yli 10 v vanha EOS 70D (aikanaan uutena ostettu) ja sillä saa hyviä kuvia tämän päivän standardeillakin oikeastaan kaikesta muusta kuin nopeasti liikkuvista linnuista (peilittömissä on niin hyvä tarkennusautomatiikka nykyään). Lentävien ötököiden kuvaamisesta en tiedä, kun en sitä harrasta (ja aika vähän muutenkaan ötököitä kuvaan). Siihen kaveriksi riittävän pitkä makrotötterö, ettei säikyttele ötököitä. Lyhyellä linssillä saa kuviin elinympäristöä mukaan, mutta havaintojen dokumentointiin ja pehmeän taustan saamiseen pitkä on parempi. Jos täyskennoisen haluaa, niin ottaisin ehkä vähän pidemmän linssin kuin 70 mm ja mieluiten kuvanvakaajalla varustettuna. Kroppikennoiselle (APS-C) riittää lyhempi linssi kuin täyskennoiselle (polttovälikerroin ainakin Canonilla 1,6). Sigman 105-millistä OS-linssiä näyttäisi saavan 300 eurolla. Siinä kyllä budjetti paukkuu helposti kaiken oheistavaran kanssa (kameralaukku, akut, muistikortit, ehkä jalusta).

Oli kyllä laadukkaita kuvia! Kymmenessä vuodessa kehitys on ollut huima, mutta ei kannata vähätellä kuvaajankaan osuutta.

Vielä kun olisi kääntyvällä näytöllä. Kääntyvään näyttöön kun tottuu niin muuta ei halua :wink:

1 Like

Käsitin, että kysyjä on aloitteleva harrastaja. Onko teidän mielestänne tarpeen hankkia heti alkuun kalliita laitteita, joiden kaikkia ominaisuuksia ei vielä osaa käyttää? Eikö tärkeintä olisi alussa hankkia hyvä peruslaite, jolla pääsee testaamaan kuvaamista ja hankkimaan lajitietoutta?

1 Like

No niitähän tässä on tyrkytetty :cowboy_hat_face:

1 Like

No, olen siis aloitteleva valokuvaaja, (sitten kun saan kameran) mutta perhosten parissa on ehtinyt kulua jo muutama vuosi. Jokatapauksessa on minun mielestäni järkevämpää nyt ensialkuun ottaa joku digikamera niin kuin nuo Tg-kamerat. Nelosta en taida hankkia. Järjestelmäkamera voisi olla sitten joskus myöhemmin. Mitä ajattelette tästä?

1 Like

Nikon pokkarilla minäkin aloitin, jossa oli huimat 4Mpix-> Nikon Coolpix 4500 - Wikipedia

2004-05: 31.7-1.8.2004_juolukkasinisiipi_web

Siinä ei korkealta putoa, jos ei kiinnostakkaan kuvaaminen. Veikkaampa että kiinnostaa :smiley:

1 Like

Kerran sorruin pokkariin (Panasonicin Lumix). Kerran otin sen retkelle ja sittemmin on jäänyt kotiin. Oli kyllä täysi hutiostos. Kun on tottunut täyskennoiseen järkkäriin tuntuu tuollainen pokkari lelulta. Kuvasin pitkään Canonin 5D mark kakkosella ja sitä voi edelleen suositella edullisena runkona. Viimeisen ostin parilla sadalla ja on edelleen minulla käytössä mikrokuvauksessa. Se vaatii tietysti seurakseen makro-objektiivin, esim Canonin 100 mm makron. En kyllä tiedä miten paljon L-sarjan käytetty 100 millinen tänä päivänä maksaa, ei varmaan yli 500 euroa. Tuo setti on aivan tiptop makrokuvaukseen mutta edellyttää jalustan käyttöä. Kuvan laatu on kuitenkin ihan huipputasoa edelleen.

Jos haluaa päästä kuvaamaan käsivaralta makroa niin sitten joutuu maksamaan paljon enemmän kuin 500 euroa, ainakin jos toivoo että parhaat otokset olisivat hyviä.

Elikkä jos itse olisin reilun 500 euron budjetilla liikkeellä niin ostaisin vanhan laatujärkkärin ja siihen jonkun asiallisen vanhan makron + jonkun vanhan jalustan + kennon puhdistussetin. Mitään taskuun mahtuvaa en ostaisi enkä pikkukennoista. Toki paljon riippuu siitä mitä kuvauksellaan tavoittelee.

Nyt kyllä osa porukasta suuttuu, mutta:
Miehinen ominaisuus taitaa olla, että haaveillaan ja ostetaan auto, jolla pääsee kahtasataa (ja todellisuus on se, että ajetaan kaupunkialueella kolmeakymppiä suurin osa elämästä). Sama joillakin pätee kameroihin. :rofl:

2 Likes

Luulen että tässä ketjussa on tullut jo paljon hyviä ideoita ja ryhdyn nyt käymään tätä ketjua läpi ja poimin sieltä hyviä ehdotuksia. Mutta siis kiitos kaikille, ehdotuksista ja toivotaan, että hyvä kamera löytyy​:smiley:. Saatte toki vielä ehdottaa jotain, jos tulee mieleen.

1 Like

Minä aloitin OLYMPUS SZ-10 14 MEGAPIXEL.

Nyt on OLYMPUS E-M10II ja siihen muutama perusputki ja kameran digitaalinen zoom käytössä. Riittää minulle, koska tarkoitus on vain saada kuvia, joiden avulla tunnistaa lajeja. Eikä rahaakaan ole laittaa hivistelyyn.

Esimerkkinä tänään kuvaamani liitumittari, johon en ole tehnyt minkäänlaista kuvankäsittelyä:

3 Likes

Tilasin Tarja nyt vinkistäsi itselleni myös tg-7.an

Minulla on siis Olympuksen järkkäri 70x300 putkella. Ollut hyvä lintujen korentojen ja muiden pitkällä olevien kuvaukseen. Mutta kun olen laiska vaihtaamaan ja raahaamaan maastossa makroputkea, isolla putkella ei saa lähikuvia, ei varsinkaan öttiäisistä mitä haluan kuvata. Joten tilasin nyt tuon TG.n öttiäiskameraksi, valonohjaimet oli loppu, joten se pitää hankkia muualta. Olen ihastellut sinun ottamiasi kuvia jo usean vuoden, niin toivon että jatkossa saan yhtä onnistuneita otoksia. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes