Sientä ja Kääväkästä saaresta

Muutamia löytöjä saaresta jotka mietityttää…

Kuvat 1-2
Kuhmukääpä varmaan on, mutta en ole Kuhmukäävällä tuollaista väritystä ennen nähnyt, eli tuo okrankeltainen kasvuston osuus.
Johtuneeko siitä että kasvoi maapuun alapinnalla (pihlaja tai paju), maata vasten. Tumma on vanhaa (kuollutta?) kääpää ja okra uutta kasvustoa…

Kuva 1

Kuva 2

kuva 4

Kuva 5

Suurihmojen kiteitä?

Itiöitä…tuolla yhdellä itöllä näkyy kärkinipukka

Rihmastoa…ohut-ja paksuseinäisiä?

Sinkilä…
erittäin ohut, paperimaisen ohut
terävät piikit
väri näytteessä muuttunut okran suuntaan

Ei kuvan perusteella tietty saa määritystä, mutta ehdotuksia mikä voisi olla.
Kuva 6

Kuva 7

Onkohan nämä Kystidejä? Kiteiden peittämiä…

Itiöitä jne…
Kasvusto pehmeää, tosin oli satanut yöllä…
Kuva 8

Kuva 9

Kuva 10

Kiteistä rihmastoa runsaasti…

Itiö jolla näyttäisiolevan nipukka toisessa päässä…

2 Likes

Maata vasten kasvaessaan lakillisetkin Phellinukset voivat kasvaa resupinaattisiksi. Varmistaisin skoopilla. Jos on kuhmukääpä, ovat itiöt dekstrinoidit ja seetoja ei ole.

Ottaisin huomioon myös rosokäävän varteenotettavana vaihtoehtona. Tähänkin varmistus skoopilla.

Katso, sopisiko orakarakka. Se on samavärinen kuin risukarakääpä, mutta piikkinen.

Viimeiseen ennen kevennystä en osaa sanoa. Olen vähän vastaavan näköistä kerännyt hiljattain, mutta se taisi olla lehtipuulla. En ole vielä skoopannut enkä nyt tähän hätään löydä valokuvia.

Aika hieno tatti.

1 Like

Paulilta tulikin hyvä vastaus, eikä minulla ole siihen paljon lisättävää. Rosokääpää minä pidän parempana vaihtoehtona kuin partaotaraspikkaa.
En saa minäkään mieleen tuota orvakkaa. Varmankin ihan tuttu, mutta ei nyt vain välähdä ehdotusta.

1 Like

Pitää skooppailla noita jossain vaiheessa ja katsoa mitä näkyy.

Kun skooppailee orvakoita/orakkaita mikä on paras litku missä niitä uittaa.
Vai päteekö sama sääntö kuin käävissä? En ole ennen orvakoita/orakkaita laittanutkaan skoopin alle.
Eli…pitääkö orakkaissa olla myös mukana sitä piikki osaa?

Tuosta Kuhmukäävästä ei näytettä kun pidän sitä ihan varmana tapauksena, ja sehän ei ole kuitenkaan lakillinen…

Samat litkut toimivat eli CB, KOH ja Melzer. Myös kongopuna on hyvä, vaikka itse en juuri käytäkään. Sen voisi korvata jollain vähemmän karsinogeenisella. Muistaisinpa vain korvaavan aineen nimen. Kannattaa tehdä preparaatit kaikkiin litkuihin, jos ei ole mitään hajua lajista. Itiölavaa on saatava mukaan, ja orakkailla sitä löytyy piikeistä.

EDIT: Olikohan se safranin red.

Skooppailin ko. näytteitä ja laitoin kuvien alle näkymiä mikroskoopista.
Kuvat otettu kännyllä joten laatu sen mukaista.

Päädyin itse siihen että Paulin ehdottomat Rosokääpä ja Orakarakka voisivat olla just niitä…tuo harmaa kannolla kasvava orvakka jäänee arvoitukseksi.

Sekoillut näytteiden kanssa itse kun etiketit olivat vaihtuneet päittäin noiden kahden ekan suhteen…mutta tuo ylläoleva teksti pätee…