Sinisiipien parittelu

Onko kuinka yleistä/harvinaista, että päiväperhoset parittelee lennossa? Itse en ollut moista aiemmin nähnyt, mutta muutama päivä sitten sain senkin kokea, kun näin ison sinisiiven lennossa… Ensin hämmästyin, että noin iso sinisiipi…! Hetken päästä laskeutui lähelle ja siinä vaiheessa selvisi, että kyseessä olikin kaksi parittelevaa sinisiipeä eikä yksi iso kuten ensin otaksuin.

Olivat kai vain häiriintyneet jostakin ja siksi vaihtoivat paikkaa.

1 Like

Tarkoitan siis, että onko ihan tavallista, että perhoset lentävät paikasta toiseen tuossa paritteluasennossa, ilman että niiden tarvitsee irrottautua toisistaan lennon ajaksi?

Ei tarvitse. Naaras on sen verran kookkaampi, että kun on
tarve muuttaa paikkaa, nii kyllä se ukko siinä mukana tulee!
Meidän tontillamme on lanttuperhonen melko yleinen laji ja
olen nähnyt kys. tapauksen monesti… Tosin lento on hitaampaa ja
suoraviivaisempaa, eivätkä yleensä lennä kovin kauas.

1 Like

Kiitos selvennyksestä, ensimmäinen kerta kun näin tämmöistä. Lento oli normaalin näköistä perhosen lepattelua ja siksi luulin, että on kyseessä iso sinisiipi… Vaikka tiedänkin, ettei sinisiivissä ole noin isoa lajia.

Ruusuruohokiitäjillä molemmat lentää, olen muutaman kerran nähnyt tämän. Se näyttää hauskalta, kuin kaksiroottorinen helikopteri. ali

1 Like

Yöllä lentävillä perhosilla en muista nähneeni, mutta mm. lanttuperhosella ja hopeatäplillä näkee joka kesä. ali

Myös kukkakärpäsillä on vastaavaa toimintaa. Tuo pienempi osapuoli pörräsi koko ajan :grin: Ja välillä molemmat lensivät.

Niin näköjään. Enpä ole itse sattunut näkemään, vaikka pihassa noita pörrää. Hauska kuva :slightly_smiling_face:

1 Like

Tänään näin vaaksiaisten lentävän samalla tavalla kiinnikkäin lyhyen matkaa. Isompi (koiras?) vei ja pienempi vikisi…

Todennäköisesti ‘viejä’ oli naaras, joka vaaksiaisissakin
on isompi mielestäni…

1 Like