Täplälehtikuoriainen [Chrysomela vigintipunctata]

Minua kiinnostaisi tietää, oletteko te muut foorumilaiset tavanneet tämän täplälehtikuoriaisen (Chrysomela vigintipunctata) ja onko se teille ihan “tuttu juttu”. Lajihan ei ole mitenkään harvinainen Suomessa, mutta minä tein ensimmäisen havaintoni vasta eilen. Pajupöheikkö oli kaluttu aika tarkkaan, jos nyt ei kuitenkaan aivan rangoiksi. Paikalla oli monessa eri vaiheessa olevia toukkia sekä aikuisia ja tyhjiä, kuivia kotelon rippeitä lehtien alapinnoilla roikkumassa. Oli mielenkiintoista tutkia niitä ja oppia taas jotain uutta. Kaikki aikuiset olivat tällaisia lähes valkeita pohjaväriltään. Netissä näkyy erilaisia keltaisia ja jopa punaisia sävyjä.

Joensuun Kiihtelysvaara 1.7.2026

Ei ole tarvinnut katsella , näyttäisi puuttuvan täältä lännestä lähes tyystin, havaintojen mukaan

Hirvensalmi, Tuukkala, Hämeenmäki
Täältä löytyy… (27062026)

1 Like

Oravikoskella oma ensimmäinen havaintoni oli toukokuussa (siitä kuva). Löytyi sisätiloista ja oli hyvinkin oranssinkeltainen. Muutama päivä sitten näin harmaapohjaisen yksilön Kuopiossa lähellä järven kortteikkoista rantaa. Ympäristössä kasvoi myös paljon pajukkoa ja muuta vesakkoa.

1 Like

Tertun kuvissa vastakuoriutuneita yksilöitä, siksi luunvalkoinen pohjaväri. Keltainen väri kehittyy ajan myötä.

Kiitos keskusteluun osallistumisesta, Jaakko. Minun kuvieni alimmaisessa koosteessa on juuri tuollainen vastakuoriutunut aikuinen. Kaikki muut tapaamani aikuiset olivat olivat jo varmasti lopullisen värinsä saavuttaneet ja reilusti liikkeellä. Kysyin tekoälyltä, mikä on Suomessa yleisin pohjaväri täplälehtikuoriaisilla. Sain vastaukseksi:

“Suomessa täplälehtikuoriaisen yleisin ja tyypillisin peitinsiipien pohjaväri on lähes valkoinen tai hyvin vaalean kellertävä. Vaikka lajilla esiintyy kansainvälisesti voimakastakin värivaihtelua keltaisesta oranssinpunaiseen, Suomen luonnossa tavattavat yksilöt ovat valtaosin tätä erittäin vaaleaa värimuotoa. Tämän vuoksi vaaleapohjainen kuoriainen on helppo tunnistaa, sillä kymmenen mustaa täplää erottuvat selvästi sen vaaleista siivistä.”

Täytyypä tsiikailla pajupöhheikköitä, jos vaikka tärppäisi?

1 Like

Omat ensimmäiset havainnot lajista tein noin 10-vuotta sitten Rautalammilta. Länsi-Suomessa Kurikassa näin ensimmäiset kuoriaiset muistaakseni 2024 ja sen jälkeen vuosittain. Esiintymä oli vuonna 2025 ja 2026 runsaslukuisesti kiiltopajuissa mm. Jurvan alueilla.

2 Likes

Hauska kuulla Esko että olet liikuskellut Jurvassa. Olin töissä Jurvan seurakunnan kanttorina vuosina 1986- 1989. Siellä aktiivisten lintuharrastajien toimesta kiinnostukseni lintuihin ja lintukuvaukseen alkoi. Laitan itse kehittämäni ja ottamani kuvan Jurvan helmipöllöstä 21.3.1989. Kuten kuvasta näkyy lumet olivat jo sulaneet. Kameranani oli tuolloin Canon T70 kinofilmikamera komentoperällä, mikä mahdollisti mm. päiväyksen saamisen kuvaan.

1 Like