Täplätupsukas

Täplätupsukas naaras kuoriutui sunnuntaina. Viime illan/iltapäivän oli siis ulkona houkuttelemassa koiraita. Ei kuitenkaan näkynyt eilen koirasta. Nostin sitten illalla sen kuistille ja suojasin verkolla. Tänään koulupäivän ajan oli kuistilla verkolla suojattuna. Pikkusisko oli kotona toipilaana ja pystyi siis vahtimaan näkyykö koirasta. Ei ollut näkynyt, mutta viisi munaa on ilmestynyt naaraan viereen. Verkko kyllä vähän repsotti, eli koiras olisi varmaan päässyt käymään, mutta ajattelin, että parittelu kestäisi pitkään ja sen ehtisi huomata. Vai voiko naaras munia munia myös hedelmöittymättöminä, mistä ei sitten kehity mitään?

Toukka löytyessä

Kuoriutunut naaras eilen

5 Likes

Joo, ei munista luultavasti kuoriudu mitään, mutta parittelu sen sijaan kestää usein aika vähän aikaa. 5-10min! Jos on ollut vaikka puolisen tuntia vahtimatta on koiras voinut käydä siellä. Naaras kuitenkin munii aina vaikka ei olisi paritellut. Se on eräänlaista “hätämunintaa” kuten minulle kerrottiin. Jos on ollut kuitenkin vahtimatta niin säilyttäisin ainakin itse. Usein kasvatuksessa parittelu ei onnistu, sillä naaras on viety liian kauas alkuperäisestä olinpaikastaan tai on huono sää.

Itekin kasvatin naaraan ja pistin pihalle houkuttelemaan koiraita. Koulupäivän aikana oli muninut koko ison satsin munia. Mutta parittelua (kopulaa) ei tapahtunut.

Joo niin ajattelinkin, että on pukannut munat pihalle ennen kuolemista tms. Toivottavasti olisi kuitenkin koiras käynyt paikalla. Tästä on ehkä puoli kilsaa keräyspaikalle. Siellä varmasti olisi ollut, mutta jospa joku olisi lentänyt tänne asti. Tällä lajilla munat talvehtivat. Onko onnistunut samalla tavalla miten teit koteloiden kanssa? Kylmälaukkuun ja johonkin kylmään pihavarastoon?

Munat on helppo talvehdituttaa nyt missä vaan, mutta toisaalta sillä tekniikalla olen talvehdituttanut vain huppukeltayökkösen Xanthia togata munia​:wink:

1 Like