Tumma, hienokuvioinen toukka [Biston betularius, koivumittari]

Mikähän tämä lienee? Minusta ei ole toukkien nimien selvittäjäksi… :thinking: Tämä oli aika kookas, muistinvaraisesti noin 30 mm.

Joensuun Kiihtelysvaara 27.8.2020

Oudon värinen, mutta koivumittarin toukalla on tuollainen pää.

Kiitos, Lasse! Kävin kuvaamassa vähän lisää toisella kameralla ja salamaa käyttäen, kun alkoi jo olla hämärä. Auttaisivatko nämä apukuvat ehkä asiaa? Huomasin, että Laji.fi:ssä oli myös pari hyvin tummaa koivumittarin toukkaa. Itse olen näköjään kuvannut lähes hiekanruskean, mutta en osannut mitenkään yhdistää niitä toisiinsa. Minulla oli muuten ensin vaikea hahmottaa, kumpi pää on pää ja kumpi “häntä”! :rofl:

Minulla tämännäköinen elokuussa 2011 kuvattu betularius. Pää ainakin näyttää samannäköiseltä. Löysin sen ihan sattumalta ja kun sitten aloin seurata sen kasvua, oli aikamoinen homma löytää se uudestaan vaikka pensas oli pieni. Nuo silmujen näköiset kyhmyt päässä ovat kyllä aika hämäävät oikeassa ympäristössä. :wink: Peräpääkin näyttää samalta.

Iso on tosiaankin väriero, mutta kaikki muu täsmää. Ja juuri tuollaisen vaalean toukan olen itsekin pari vuotta sitten kuvannut. Koska Laji-sivustoltakin löytyy tummia esimerkkejä, niin uskallan laittaa nimen otsikkoon.