Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Vaikuttaako kääriäiseltä? [Acleris effractana, halavatalvikääriäinen]

Vaatimaton on sekä kuva että perhonen, mutta saisiko tästä mitään tolkkua? Illan ainoa vierailija kuistini valoissa. Oli pienehkö, lattakoiden kokoluokkaa.

P8300867
Joensuun Kiihtelysvaara 30.8.2018

Kyllä vain - Acleris emargana/effractana.

Mielestäni effractana mustien suomutupsujen perusteella. Oletan noita valkoisia yksittäisiä pisteitä lähinnä voimakkaaiksi heijastuksiksi.

Olin juuri tutkimassa UK Moths -sivustosta näitä ja tullut samaan lopputulokseen. Siellä mainitaan nuo effractanan mustat suomut. Myös se tuli ilmi, että ainakin Englannissa effractana on selvästi pohjoisempi laji. Pajut tuntuvat kelpaavan kummankin toukille, ja niitä minulla on terijoensalavien muodossa.

Paljon kiitoksia teille kummallekin vastauksista. En lakkaa ihmettelemästä, kuinka monet teistä pystyvät oitis tunnistamaan näitä vaatimattoman näköisiä kirjavia. Vasta näin jälkeenpäin tajuan, että esim. näillä Acleriksilla tuo erikoinen siiven reunojen muoto kertoo teille heti jotain, mihin minä en osannut kiinnittää mitään huomiota. :thinking: