Valorysässä pelkkiä siipiä

Kuluneena kesänä minulla oli heinäkuulta lähtien suurin osa valorysän sankoon menneistä perhosista syöty puoleen päivään mennessä ja vain siipiä jäljellä.
Kerran näin ampiaisen perhosen kimpussa ja ilmeisesti ne ovat olleet muulloinkin asialla.
Olisiko kuivalla ja kuumalla kesällä ollut vaikutusta ja miten muilla tilanne on ollut?
Itse siis en käytä mitään myrkkyjä, vaan kuvaamista varten niitä yritän saada rysäänkin ja päivällä kuvattuani päästän ne lentoon.
Tällaista ei minulle ole koskaan aikaisemmin sattunut ja siksi tuo ihmetyttää!

Joo siis ampiaiset ovat aina kova riesa rysissä kun purevat otuksilta siivet poikki ja vievät ruhon toukille ruoaksi - tai siis yrittävät. Tätä tapahtuu myös rysissä, joissa on myrkkyä. Ei taatusti yhtä pahasti kuin myrkyttömissä, mutta tapahtuu kyllä ja siivettömiä yksilöitä niistäkin löytyy. Myrkyt eivät tunnu oikein tehoavan ampiaisiin yhtä tehokkaasti kuin perhosiin ja siksi ne saavat joskus pahaa tuhoa aikaan. Varsinkin tällaisena kesänä kun ampiaisia on paljon, niin ongelma sen kuin korostuu.

-Toni

Minulle tuo oli tosiaankin ihan uusi ilmiö, vaikka olen elävänä pyytäviä rysiä käyttänyt toistakymmentä vuotta.
Mietin jo, että pitäisi kehittää joku läppäsysteemi rysään, että valon sammuessa rysä sulkeutuisi. :wink:

Sama kokemus täällä Oulussa (EDIT: vain syöttirysissä!): ampiaiset leikkasivat siivet irti ja kuljettivat perhosten ruumiit pois, jonka jälkeen määritykset sekä lukumäärälaskennat piti tehdä osin pelkistä etusiivistä. Todella turhauttavaa. Ja itselläni oli käytössä myrkkytainnutus (tetra) kaikissa rysissä. Näemmä olisi pitänyt olla kaksi myrkkypulloa per rysä…

Selkein syy, minkä ilmiölle keksin, oli yksinkertaisesti ampiaisten suuri lukumäärä. Yhdessä rysässä oli yhden päivän jälkeen kymmeniä ampiaisia. Ja kun rysiä oli useita, lukumäärät olivat sadoissa jo muutaman päivän jälkeen, vaikka monet pääsivät pois ryöstösaaliin kera.

Minä kävin rysän katsomassa vasta päivällä ja vain pari kertaa siellä oli ampiaisia ja tuon yhden sain kuvattua pahanteossa.

Kyllä meillä on aikaisemminkin ollut paljon ampiaisia, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun niitä rysässä pahanteossa näin.

Itsekseni mietin sitä, että oliko niillä kuivuuden ja kuumuuden vuoksi ongelmia löytää sapuskaa, kun ne rikkoivat jo puoliraakoja karviaisiakin?

Yleensä niitä näkee vasta ylipypsissä ja pilaantuneissa marjoissa tai omenoissa.

Onko rysäpurkkisi pimeässä - käytän itse melkein pelkästään maarysämallia niin purkissa on aina pimeää - hillitsee menoa ja kuluttaa vähemmän myrkkyä. Sit kannattaa laittaa kaikki reijät tukkoon vesisuppiloon ainaki superlonia, ettei myrkyt karkaa tuulella. Myös rysäsuppilon jatkaminen pikku putkenpätkällä vähentää imua.

Äh, pieni korjaus: minulla ongelma oli yksinomaan syöttirysissä, eli maarysä ei tule mallina luonnollisestikaan kyseeseen. :slight_smile:

Valorysissä ei ongelmaa siis ollut.

Ja syöttäreissä oli yhtä lailla ongelmia riippumatta ämpärin koosta, umpinaisuudesta tai vedenpoistosuppilon tulppaamisesta. Lämpimimmässä ja samalla korkeimmassa paikassa (14m) ongelmat olivat suurimmat. Ainoa, jossa ongelmat olivat vähäisiä, oli selvästi muista erillään oleva syöttirysä (2-3 rysää 50m säteellä toisistaan, ja tämä yksi näistä n. 200m päässä).

Minulla valorysä roikkuu miltei maan tasalla ilman kummempia suojauksia tuolla kalliolla ja sinne aurinko ehtii paistamaan pitkään ennen kuin herään katsomaan saalista.

Koskaan aikaisemmin ei tällaista ole tapahtunut ja siksi sitä ihmettelen. Alkukesä meni aika hyvin, mutta juhannuksen jälkeen alkoi tuho.

Kuluneena kesänä en syöttirysiä pitänyt ollenkaan.