Vanhan kysymyksen muokkaus

Moi, en pysty muokkaamaan toukokuussa 2017 tekemäni kysymyksen otsikkoa ei tule “muokkauskynän” kuvaa, vastausta en siihen ole saanut mutta mielestäni keksin oikean lajin joten kirjaisin sen mielelläni otsikkoon.
T:Jyri

Minulla lienee muokkausoikeus, joten laitatko vielä linkin ketjuun? :slight_smile:

Toki tämä ei poista vastaustarvetta alkuperäiselle kysymykselle. Ja miten muokkausoikeus syntyy ja miten sitä ylläpidetään?

Keskustelufoorumin oletusasetus salli editoinnin vain 6 päivän ajan. Poistin tämän rajoituksen, joten nyt kirjoittajat voivat editoida omia viestejään loputtomiin.

(Foorumisovellus yrittää vastata keskimääräisen keskustelufoorumin tarpeisiin ja ongelmakohtiin - tämä foorumi on monessa suhteessa aika lailla erilainen, joten asetuksia on pitänyt säätää moneen kertaan. Onneksi niitä pääsee säätämään :slight_smile: )

2 tykkäystä

Ei ole välttämättä hyvä asia, että käyttäjä voi editoida viestejään loputtomiin. Olen ollut muutamalla foorumilla todistamassa, missä käyttäjä on suuttunut ja poistanut kaikki viestinsä (tuhansia), jottei hänen jakamansa tietotaito ainakaan sen foorumin kautta leviäisi. Tietysti tuollainen pitää käytännössä olla mahdollista, mutta mielestäni se tulisi tapahtua foorumin ylläpitäjien taholta toimeksiannon perusteella tms.

Kiitos nyt muokkaus onnistui, mut tarkoitus ei ollut et tulevat uudelleen näkyviin, varsinkin kovakuoriais kysymyksiin ei juuri vastauksia heru niin pakko jotain säveltää itse.
T:Jyri

Moi, jos joku raja tarttee olla niin ehkä kuukausi voisi olla parempi, varsinkin maastokaudella on lähes lottovoitto että saa vastauksen 6 päivässä ehkä perhosia lukuunottamatta.
T:Jyri

Tämä ei vaikuttaisi toteutuneen. Ainakin pari käyttäjää on valitellut viime päivinä, etteivät ole voineet muokata määrityksiä otsikkoon. Tosin voi olla, että ketju on ollut aloitettu ennen muutosta, mikä ehkä selittäisi asian?

Nyt muokkauksen pitäisi toimia 250.000 minuutin eli noin 6 kuukauden ajan. Discoursen asetukset ovat välillä vähän vaikeaselkoisia, eikä tällaiseen foorumiin optimaalisia.

Vanhojen viestien muokkausoikeutta ei voi rajata vain otsikkoon, vaan valittavana on kaksi vaihtoehtoa: ei muokkausoikeutta tietyn ajan jälkeen, tai täysi muokkausoikeus ml. viestien poistaminen.

Käyttäjillä on aina myös oikeus “tulla unohdetuksi” GDPR-lakien määräämällä tavalla.

Mikolle

Nyt olet päässyt lähelle oikeita ongelmia.

Laji.fi:n ilmoitusten muokkaus (joko ilmoittajan, aluevastaavan tai moderaattorin toimesta on herkkä asia. Mielestäni alue- tai lajivastaavalla pitää olla oikeus lisätä viestiin indeksi, joka poistaa havainnon yleisestä hausta.

Kolmisen viikkoa sitten ilmoitin Laji.fi:lle havaintotiedostossa olleesta vesikkohavainnosta, ilmoituksessa oli valokuva vesiliskossa. Moderaattori vastasi korjanneensa asian ja siirtäneensä havaintoilmoituksen vesiliskoa koskevaksi (nykyisellä nimellä manteri).

Nyt jos teen haun vesiliskosta tai manterista, ei sitä vanhaa ilmoitusta löydy. Eli se on poistettu. Miksi?
Tottakai (väärän) lajihavainnon ilmoittaja haluaisi tietää, mikä elukka siinä lammikossa ui.

Toinen asia, jota olen miettinyt:

Useimmat meistä luontoharrastajista esiinnymme tälläkin palstalla oikealla nimellä. Eihän meillä ole syytä piiloutua nimimerkin suojaan. Laji.fi antaa mahdollisuuden seurata jonkin henkilön ilmoituksia (joko nimellä tai nimimerkillä). Epäilen seurantamahdollisuuden rikkovan yksilönoikeussuojaa.

En minä vanhana ukkona (enkä 40-vuotta nuorempanakaan) tehnyt syrjähyppyjä. Tämä teidän järjestelmänne mahdollistaa jokaisen ilmoittajan ja hänen retkikumppaniensa seurannan, helpolla nimihaulla. Tiira-sivustolla se ei ole mahdollista.

Kerron tämän siksi, että aikoinaan muissa verkoissa huomasin sattumalta parinkin aviokriisiin ajautuneen kaverini reissaavan jonkin toisen naisen kanssa. Sellaisen asian huomioiminen oli kiusallista.
Tiirassa ei voi tehdä hakua jonkun muun luontoharrastajan nimellä. Se on mielestäni oikein, ja vastaa mielestäni yksilönoikeussuojaa.

Teemu Paavola

Yritin juuri editoida viime syksyistä kirjoitustani jossa minulla oli väärä lajimääritys. Olisin korjannut lajin mutta editointioikeutta ei ollut.

Minusta olisi hyvä tai oikeastaan välttämätöntä että omia virheellisiä määrityksiä voisi korjata. Nyt vaihtoehdot ovat

  • jättää virheellinen määritys nettiin ikuiksi ajoiksi. Ei hyvä…

  • poistaa kirjoitus kokonaan. Ei oikein hyvä tämäkään koska tässäkin oli paljon kuvia ja vastauksia myös.

  • liittää keskustelun loppuun uutena vastauksena tiedotteen virheestä aiemmassa keskustelussa. Ei tämäkään oikein toimi koska koska korjaus ei ole virheen yhteydessä ja Google ei tämmöistä myöskään ymmärrä eli väärä määritys jää edelleen nettiin.

En nyt keksi jos olisi vielä joku muu vaihtoehto käytössä.

Itse henk.koht en mielellään jättäisi väärää määritystä korjaamatta. Mutta mites tämä asia kannattaa hoitaa? Periaatteessa jos on oikeus poistaa oma kirjoitus niin miksi ei olisi oikeutta myös editoida sitä?

Muutin foorumin asetuksia siten, että muokkaus pitäisi nyt olla mahdollista rajattoman ajan päästä

Voi kestää hetken, että asetus tulee voimaan

Toivottavasti tämä sallii myös otsikon vaihdon – jos ei toimi, etsitään lisää asetuksia

Esko / Lajitietokeskus

2 tykkäystä

Kiitos Esko,

hyvin näkyy pelittävän sekä tekstin että otsikon osalta.