Viikon vinkit 🐞

Minä tapasin tänään kesän ensimmäisen keisarinviitan (Argynnis paphia) Tämä koirasyksilö on jo ilmeisesti joutunut kamppailemaan hengestään, mutta selviytynyt pienin vammoin. Hyvin lentäminen silti sujui siltä. Ajattelin “juohauttaa” - kuten täälläpäin vinkkiä nimetään - foorumilaisille, että tätä komeaa päiväperhosta kannattaa ruveta katselemaan kuvattavaksi. Alkaa olla sen lentoaika. Takasiiven alapuoli on hyvä tunnistusmerkki. Katselkaa myös, onko joukossa mahdollisesti näitä tummia valesina-muotoja. Minun kolmannessa kuvassani on Argynnis paphia f. valesina naaras vuosimallia 2023.

6 Likes

Sormustinkukkalude Dicyphus pallicornis elää vain rohtosormustinkukilla. Tänä vuonna niitä on tuntunut löytyvän eteläisestä Suomesta miltei jokaisesta rohtosormustinkukasta, myös yksittäisiltä kasveilta. Useimmat ovat juuri nyt pieniä ja vihreitä nymfejä. Niitä löytää lehtien alapinnoilta ja hedelmystöistä. Sormustinkukkaa esiintyy laajemmalti kuin mitä luteesta on havaintoja, eli varaa esiintymiskuvan tarkentamiselle on.

Aiemmin mainittu Macrosiphoniella subterranea löytyi myös Asikkalasta, muutaman kasvin päivänkakkarakasvustosta. Eli lajia on laajemminkin kuin etelärannikolla.

9 Likes

Toiveekkana päätin lähteä läheiselle noin 4 aarin kokoiselle sormustinkukka kasvustolle, tässä oli käytännössä kaikki

Mitä paikalla oli, ihmettelin jo missä ovat pihan sormustinkukat, oisko kova pakkasjakso paljaaseen maahan vaikuttanut, näistä kaikista kuitenkin löytyi kustakin 1 lude, sen verran jo hämärää että tuntomerkkejä ei juuri näy

4 Likes

Pyhäranta

Tulipa myös käytyä sormustinkukkia tiirailemassa :cowboy_hat_face: Ekan paikan kymmenkunta kukkaa olivat vesiperä. Kasvoivat enkä turhan rehevässä paikassa, jossa muu aluskasvillisuus oli korkeaa. Lisäksi sormustinkukkissa oli paljon muurahaisia.

Läheisessä siirtolapuutarhassa kasvoi jokusia sormustinkukkia, mutta sieltäkään ei tärpännyt (itse asiassa tärppäsi, en vaan tajunnut tosi pientä ötökkää luteeksi ja jätin kuvaamatta :blush:). Puutarhan ulkopuolelta löytyi vielä yksittäinen kukka ja sen lehdet olivat lupaavasti kellertävät. Siinä olikin useita nymfejä ja pari täysikasvuista ludetta!

Mikolle kiitos vinkistä!

Helsinki 18.7.2026
Sormustinkukkalude - Dicyphus pallicornis

8 Likes

Humalanvieraskärsäkäs – Smicronyx smreczynskii

On harvinainen laji, josta on vain 69 havaintoa etelä-rannikon tuntumasta. Se tekee äkämiä ravintokasvilleen euroopanvieraalle (Cuscuta europaea). Euroopanvieras on levinnyt Oulun korkeudella saakka, joten kärsäkästä voisi löytyä laajemmalti. Kesä- heinäkuussa esiintyvää 2,5 mm kokoista aikuista kovakuoriaista en ole etsinyt.

Sain tästä vinkin joskus Visalta!

Helsinki 13.7.2026

Kannusruohokärsäkäs – Rhinusa antirrhini

On puolestaan yleinen ja pienikokoinen (3 mm) laji, jonka pohjoisin havainto on Kemijärveltä. Se eää pääasiassa keltakannusruoholla (Linaria vulgaris).

Helsinki 11.7.2024

Helsinki 5.7.2025

4 Likes

Kappas vain. Viime kesänä oli näitä pihan sormustinkukat täynnänsä ja ihmettelin näitä ja lehtien huonoa kuntoa. Havainto raippaluodosta joka näyttäisi olevan laji.fi levinneisyys kartan mukaan pohjoisin havainto tällä hetkellä.

1 Like

Tässä varmaan sellainen, Rauma, tällä kohtaa ainoastaan tämä kannusruoho

3 Likes

Pajuilta voi löytää etenkin tähän aikaan kesästä kookasta pajujäärää (Oberea oculata). Lajista on havaintoja Oulun korkeudelle asti hieman Etelä- ja Itä-Suomeen painottuen. Itse olen löytänyt näitä eniten nuorilta pajuilta (n. 2-3 m korkeilta), mutta kaiketi näitä aikuisiltakin pajuilta löytyy. Laji ei piilottele, vaan viihtyy lehtien yläpinnoilla näkyvästi.

Salo 21.7.2026.

8 Likes

Ilmeisesti tosiaan puuttuu tai ainakin suht harvalukuinen täällä lännessä, ei ole tarvinnut katsella vaikka jonkun verran retkeillyt, tosin nykyään vähemmän

Tämän minä haluaisin löytää ja kuvata. Selasin tehtyjä havaintoja ja huomasin, että jo 12 vuoden ajan lähiseuduiltani on harvakseltaan ilmoitettu niitä, osa ihan Kiihtelysvaarastakin. Tosin tämän entisen kunnan alue on hyvin laaja. Havainnot eivät olleet aivan kotinurkilta, mutta löytömahdollisuuden pitäisi olla hyvä. Kiitos vinkistä, LeMKJ!

1 Like

Näihin aikoihin saattaa löytää kaunista sinivyökirvaria (Leucozona glaucia). Suosii erityisesti karhunputken kukintoja. Myös läheistä valkovyökirvaria (L. laternaria) voi tulla samanlaisilla paikoilla vastaan. Kummastakin lajista on havaintoja Lappia myöten.

Sinivyökirvari (Leucozona glaucia), 3.8.2026 Salo

5 Likes

Olen kuvannut sinivyökirvareita vuosittain 2018 lähtien, valkovyökirvareita vähän harvemmin, mutta usein. Viihtyvät tosiaankin erilaisilla sarjakukkaiskasveilla, kuten koiran-, vuohen- ja karhunputkilla.

4 Likes