Viitapihlaja-angervon hävitys

Pälkäne 19.6- 20.8.2025.Vieraslaji viitapihlaja-angervon hävitys loppusuoralla. Kasvi oli levinnyt neljään paikkaan tontillamme, kolme paikkaa tuhottu: leikattu, juuret kaivettu ja poltettu (yhteensä noin 90 m2). Vielä jäljellä yksi paikka, naapurin raja-aitaan levinnyt noin 3 m2 kooltaan. Teräslapio ja tukkisakset, sekä pitkävartiset leikkuupihdit asiaa. Parissa isommassa kannossa tarvitsin myös vinssiä apuna juurakon irrottamiseen. Hikeä on joutunut valuttamaan jo seitsemänä päivänä.

2 Likes

Kakkoskuvan vasemmassa reunassa kiinnitti pajuangervo huomiota. On kuitenkin punapajuangervo, joka ei ole hävitettävien listalla. Valkopajuangervo sitä vastoin on hävitettävä. Kyllä tuo punapajuangervokin leviää, joten olen itseltäni sen hävittänyt. Tosin vielä vuosien jälkeen sieltä täältä entisen kasvupaikan ympäristöstä nousee taimia…

Onnittelut viitapihlajan hävittämisurakasta :slight_smile:

1 Like

Kiitos Tarja! :grinning_face: Joo leviää myös. Laji on kuitenkin rusopajuangervo.

Minulla on vain pieni alue hävitettävänä, joten olen vain niittänyt versot. Nykyään nousee vain yksittäisiä versoja. Naapurin puolella tosin kasvaa enemmän, pitää käydä jossakin vaiheessa huomauttamassa. Hieno onnistunut urakka todistaa, ettei toivo ole vielä menetetty!

1 Like

Meillä sama projekti mutta vehkeenä 1985 mallinen Åkermanni joka kaivaa edelleen ja saadaan noita haitakkeita ja vanha poloinen vanhus Scania 110 Super hoitaa pois viennin homman.

Vaan kun se kuorma viedään kaatopaikallle niin mitä siellä tapahtuu? Poltetaanko vai mitä? Ainakin täällä Kuusamossa ottavat vaan vastaan ja sanovat että hoidetaan…Miten???

2 Likes

Jyväskylässä:

Jatkokäyttö

Vieraslajit toimitetaan Tampereelle Tammervoiman hyötyvoimalaitokselle, jolloin niistä saadaan lämpöä ja sähköä.

Risujätteenä vastaanotettavat vieraslajit (ilman kukintoja tai siemeniä) hyödynnetään Mustankorkealla osana kompostointia.

1 Like

Kyllä toi poltto on ainakin varma tapa hävittää laji varsineen, juurineen ja kukintoineen. Mutta kaava-alueella tulee ongelmia poltosta. Me asumme haja-asutusalueella ja poltto vielä onnistuu ilman että naapurit hermostuvat. Kompostoinnissa täytyy olla kyllä paksu kasa tavaraa päällä. Tuon jo kulahtaneen risunpolttouunini takaisessa lehtikompostikasassa valkoisia itäviä juuria löytyi runsaasti vielä puolen metrin syvyydestäkin. Samoin tuon hiekkakassan alta, noin puolen metrin syvyydestä kaivoin vielä juuri pinnalle nousseen taimin juuret pois.

Pälkäne 27.8.2025. Tänään sain poltettua viimeiset haitakkeet. Eilen leikkasin myös rusopajuangervon matalaksi(noin 10 m2) ja kaivoin juuret, tänään sain poltettua ne. Samanlainen nopeasti juuristaan leviävä kuin viitapihlaja-angervo. Nyt oon tyytyväinen kun noiden haitakkeiden hävityksiin on kulunut kymmenen raskasta päivää kesästä. Norjanangervo on hyvä suojapensas esim pikkulinnuille. Meille niitä olen istuttanut neljä pensasta, eivätkä ole levinneet 20 vuodessa mihinkään.

3 Likes

Nythän sinulla on paljon tilaa pölyttäjäkasveille. Kylvä niitty, johon luonnonkasveja tai tee kukkatarha. :slight_smile:

2 Likes

On vielä mietintämyssyn alla. Odottelen jonkin aikaa, että saan ne viimeisetkin haitakkeiden vesat pintaan ja niidenkin juuret pois. Onneksi vesat paljastavat maahan jääneiden juurenpätkien sijainnit.

2 Likes