Voimakkaasti värjäytyvä seitikki [Thaxterogaster subpurpurascens, lounaseitikki]

Kaarina, 28.09.2025

Tämä kasvoi pähkinälehdon laidalla. Mallossa heikko hunajan tuoksu, selkeimpänä nupissa. Maku oli mieto.

Malto värjäytyi hitaasti mutta voimakkaasti violetiksi, viimeinen kuva on otettu ~15min. halkaisun jälkeen. Jalan pinta värjäytyi kosketuskohdista vastaavasti. Violettia näkyy myös lakin marginaalissa sekä jalassa (alunperinkin).

Pääsisikö näillä lähemmäs lajia?

Kävisköhän noilla spekseillä sit purppuranuppiseitikki Thaxtenogaster purpurascens, se värjäytyy, en kyllä muista lukeneeni hunajan tuoksusta. Sellaselta tuoksuu purppurajalkaseitikki T. porphyropus, mut tyvipaksunnos sekottaa…

Olen itse ymmärtänyt niin että Thaxterogaster subpurpurascens (lounaseitikki) olisi tällainen samanlainen laji kuin purpurascens, mutta jalan tyvi on vain nuijamainen, ei selkeä nuppi. Siksi ehdottaisin tähän lounaseitikkiä. Molemmilla on hunajantuoksu. Jos olen ymmärtänyt oikein, tämä lounaseitikki on itse asiassa meillä yleisempi ja nimenomaan tammimetsien laji.

Kiitos, lounaseitikiksi sopii.