Pälkäne 2.9 2026. Kehnosti on yöperhosia liikkeellä? Vain sääskiä toistaiseksi. Yksi vähän isompi pörrääjä on lentänyt pari kertaa ohi ja lepakko kiertelee hyönteisten perässä.
Luulen, että jos lamput olisivat lähempänä kangasta niin pörisijät pysähtyisivät ehkä paremmin. Luulen myös, että jos valot olisi laitettu jotenkin siten, että valoa lähtisi joka suu niin tulos voisi olla parempi. Nyt valo osoittaa aikalailla yhteen suuntaan, eikä houkuttele niin paljoa perhosia muualta ympäriltä.
Jos oikein muistan muista ketjuista, niin sulla oli elohopealamput ja katuvalojen päädyt, missä on kuristin valmiina?
Eikös kottikärryssä oleva lamppu näytä ylöspäin?
Mitä, jos laittaisi toisen lampun lakanan taakse?
Näyttää ylöspäin viistoon valaisten myös lakanan. Jos lamppua kääntää enemmän ylöspäin, niin se sokaisee kirkkaudellaan turhaan kuvaajan silmiä.
Juu. On elohopealamppu katuvalolampussa kuristimella ilman UV-valoa suodattavaa lasia. Tuossa tynnyrin kannessa on kiinni sekavalalolamppu. Toisenkin yöperhoskuvaajan kokemus Luopioisista on että esim. valorysään jää olemattoman vähän yöperhosia. Vain pieniä koita ja pikkumittareita jonkin verran on, mutta missä on isommat: Yökköset, kehrääjät, villaselät jne.? Niitä ollut täällä luvattoman vähän. Mieluummin yöperhoset tulevat ruostepintaiseen tummenpaan kottikärryyn lähelle elohopealamppua, ei suoraan valoon vaan mieluummin varjoon. Lakanaankin tulevat hakeutuvat mieluummin lakanan reunaosiin jossa valo ei ole niin kirkas. Luulen että perhoset voisivat tulla paremmin lakanaan jos lakana olisi tummemman värinen kuin valkoinen?
Luulen, että valkoinen lakana toimii kuitenkin paremmin, sillä se heijastaa UV:ta enemmän muualle ympäristöön. Tumma lakana "imisi’ valon vain siihen eikä siitä heijastuisi juurikaan. Mulla on kuitenkin niin, että monesti suurin osa varsinkin mittareista ja pikkuperhosista on siellä lakanan pimeällä puolella.
Mulla on ollut tällainen viritelmä. Ei kyllä miellytä silmää, mutta pääasia että on toiminut
.
Tämä on kuitenkin jotenkuten siirrettävissä, niin on onnistunut eripuolilla pihaa. Mulla ei lamppua varjosta muu kuin mahdollinen sateenvarjo, jos on sateen vaara. Valo pääsee siis esteettä joka suuntaan ja vetää perhosia ehkä enemmän. Sitten harso on myös maata vasten, koska melko moni pörrää lampulla ja sitten putoaa alas nurmen sekaan. Harsolla ne on helpompi kuvata. Myös pimeällä puolella olen laittanut osan harsosta maata myöten. Sielläkin olen yleensä ainakin mittareita. Nyt olen vielä ruvennut pitämään harsoa vielä vähän lähempänä valoa ja olen huomannut, että perhoset pysähtyy ehkä vähän paremmin. Aikaisemmin kun valo oli kauempana perhoset pörräsiät vain hulluna valoa ympäri. Maahan ulottuva harso on helppo myös ankkuroida kivillä yms. niin tuuli ei haittaa niin pahasti.
Ilarilla hyvä viritys! Ensi kaudelle kannattaa hommata siihen vielä putkivalot kaveriksi.
Vanhasta ketjusta vinkkejä:
Eli putkivalo roikkumaan tuohon lakanan eteen? Ne ei taida edes kuumentua niin kuin sekavalolamppu?
Juurikin näin!
Täytyypä kokeilla laittamalla lamput selälleen maahan?
Varmaan toinen ainakin, niin houkuttelee muualtakin ympäriltä. Elohopealamppu voisi olla lähempänä lakanaa, niin se saisi perhoset pysähtymään lakanalle. Sekavalolamppu siis vetäisi perhoset paikalle ja elohopealamppu saisi ne pysähtymään paikalleen![]()
Ei vaan laita se “tikun nokkaan” osoittamaan kohti taivasta linkin virityksen tavoin. Saatko elohopealampun kuvun poistettua? Noin menee lampun teho suurelta osin harakoille. Lakana kannattaa kiinnittää myös maahan kiinni ettei tuuli ravistele otuksia pois. Lakanan lähelle olisi hyvä laittaa putkivalo tai heikompitehoinen lamppu.
Paikan lämpötilalla on suuri merkitys saaliiseen. Jos suinkin mahdollista niin valot tulisi virittää lämpimään paikkaan. Alava paikka on yleensä huono.
Ok! Kiitos Pekka ja Ilari hyvistä neuvoista! Luultavasti lampun alumiinisen kuvun saa poistettua? Mitenkä olette huomioineet UV-valon turvallisuuden? Itselläni on asiaan kuuluvat suojalasit kuten teilläkin, mutta entä jos naapuri töllöttää ilman suojalaseja kotoaan lamppua nyt kun se sitten loistaa joka suuntaan? Ai niin taitaa ikkunalasitkin estää UV-säteilyn. Mitnkähän kaukaa pihalta katsoen UV-lampun säteily on vielä haitallista suojaamattomille silmille?
Itsellä on tosiaan vaan suojalasit. Ihan hyvin on mennyt, kun olen vaan vältellyt valon katsomista suoraan. UV-valon vaikutussäteestä en ole varma. Siihen liittyy myös se miten kaukaa valo imee perhosia, minkä säde on kai jotain 20 m
. Naapureista ei täällä mulla ole haittaa![]()
Olisko nyt paremmin valot. Tontin korkein kohta, Katulampun kuvun sai peltisaksilla leikattua pois, lakana niitattu ylhäältä ja alhaalta maalauspukkiin. Valaisee talon seinänkin ja seinältäkin voi kuvata perhosia. Lakanan valoa voi säätää kääntämällä tarvittaessa lampun jalkaa.
No nyt näyttää paremmalta ![]()
Mä meen nyt tällaisella. Melko lähellä lakanaa valo. Jos olisi jotain muutakin, niin sekavalolamppu olisi kauempana vetämässä perhosia. Nyt se saa hoitaa perhosten houkuttelu ja lakanalle pysäyttämisen.
Lukiolaisena en oikein voi valita parhaita öitä, joten täytyy tyytyä viikonloppuihin. Tämä yö on viikonlopun parempi yö, mutta silti melko viileä. Puolen yön aikaan pitäisi vähän sataa ja sitten olla sumua. Jospa jotain kuitenkin ehtisi ennen sitä löytää.
Ite kyhäsin pihalle tällaisen. En nyt tiedä toimiiko. Vielä ei ole tullut kuin 2 yökköstä ja mittari.
Onko jotain vinkkejä tämän kyhäelmän parantamiseen? Täytyypi kai vielä odottaa keskiyön jälkeiseen aikaan. Silloin olen huomannut lennon olevan parhaillaan.Mun mielestä on aika hyvä viritelmä. Jos lakanaa riittää, niin laittaisin sitä vielä maan myötäisesti lampun alle. Täällä ai ainakaan aivan toivoton yö ole! On kuitenkin jo hallakehrääjä (vuodari) ja syysvarpumittareita ollut. Jospa lento vähän vilkastuisi enne sadetta.
Ootko muuten laittanut syöttejä? Mulla on litkua puiden rungoille suihkuteltuna. Jospa se siniritariyökkönen vihdoin näyttäytyisi!