Acilius mutta kumpi?[Pikkukiekkosukeltaja – Acilius canaliculatus]

Harmillisesti en kuvatessani osannut ennakoida tuntomerkkejä olisin voinut saada paremman kuvan etuosasta. Erottaako joku onko iso vai pikkukiekkosukeltaja?

1 Like

Minun mielestäni muistuttaa enemmän pikkukiekkosukeltajaa (Acilius canaliculatus). Isokiekkosukeltaja on raidallinen.

Koiraatkin?
Yksilö on luullakseni siis koiras. Etujaloissa imukupit.

En katsonut tarpeeksi tarkkaan Laji.fi-tietoja. Kuitenkin näyttäisi tuo etuosan kuvio pikkukiekkosukeltajalta. Asiantuntijat kertovat sitten olenko väärässä :slight_smile: .

2 Likes

Olen paljon sukeltajia tutkinut, pikkupojasta lähtien. En nyt mikään ammattilainen ole, mutta näyttäisi pikkukiekkosukeltajalta. Hieno otus👍.

1 Like

Hmm… olin itse sen isokiekkosukeltajan kannalla. Päänkuviointia arvioidessani. Nyt pitää varmaan harkita haavimista että saan paremman kuvan :grin:

Satavarmaksi en ekasta sano koska luulen että on eri yksilö. Tämä toinen jonka ongin samasta lammesta on kuitenkin Pikkukiekkosukeltaja – Acilius canaliculatus

1 Like

Hieno otus kyllä. Miten nappasit sen, kiinnostaa tietää😄

Alustuksena, meillä on pikkuinen keinolampi pihassa eli tulevat ilmaa hakemaan pienellä alueella. Koppasin haaviin. Kuvaa varten siirsin hetkeksi äyskäriin ennen kuin palautin lampeen.
Haavi on isosilmäinen roskien keräystä varten eli tarkoitukseen on varmaan sopivampiakin olemassa, niistä en tiedä kummemmin.

1 Like