Amblyptilia? [Gillmeria ochrodactyla, pietaryrttisulkanen]

Mahtaako tämä olla jompikumpi talvisulkanen - joko Amblyptilia acanthadactyla tai Amblyptilia punctidactyla? Harmotalvisulkanen on täällä Pohjois-Karjalassa huomattavasti yleisempi, mutta ruskotalvisulkasiakin on Joensuun seudulla ilmoitettu. Itse olisin acanthadactylan eli ruskotalvisulkasen kannalla. Kumpi vain, niin laji olisi minulle uusi. Nappasin kuvan kuistin ikkunasta kännykällä, kun tämä niin sitkeästi siinä minua näkökentässä “vaivasi” ryhtyessäni katsomaan Kympin uutisia. En malttanut keskittyä kuvaamiseen, saatikka hakea toista kameraa… Harmi! :roll_eyes:

Joensuun Kiihtelysvaara 30.8.2025

Eikös tämä ole kakkospolven Gilmeria?

Kiitos, Pekka. No, näinhän tässä sitten kävi! Sitä aina toivoo löytävänsä uusia lajeja… Jotenkin nuo kaksi selkeää ruskeaa kuviota houkuttelivat, mutta onhan näillä Gillmerioillakin joissakin kuvissa lähes samanlaiset. Kumpi tämä mielestäsi on: pietaryrttisulkanen (Gillmeria ochrodactyla) vai kärsämösulkanen (Gillmeria pallidactyla)?

Siitä parista tuo on G. ochrodactyla raidallisten takajalkojen takia.

1 Like

Hyvä, että et tyytynyt pelkästään kirjoittamaan lajinimeä, vaan mainitsit myös tuon tunnistuskeinosi. Kiitos! Löysinkin sen perusteella näin mainion kuvan Lepiforumista. Toivottavasti siitä on hyötyä toisillekin saman asian kanssa painiskeleville. Ainakin itse tallensin tämän kuvan.

Huomasit varmaan myös lajitietokeskuksen kuvan https://image.laji.fi/MM.2302559/L03_Gillmeria_ochrodactyla_090708_FI_N_Vantaa_Tammisto_large.jpg . Valitettavasti en ole vielä saanut vastaavaa G. pallidactylasta.