Bombylius minor? [Systoechus ctenopterus]

Heinävesi 19.7.2022 - tämähän ollee Bombylius minor? Ei kai muukaan voi olla. Itse en ole koskaan nähnyt tätä aiemmin. Rantatädykkeellä lenteli. Oli mahdottoman pieni, n. 5-7mm. Kyllä oli söpö!

Bombylius minor1_190722 Heinävesi

Minor vai major? Minä olen omat kuvani merkinnyt B. major -nimellä, koska siivissä on tummaa isommalla alueella. Vertaapa Laji.fi:ssä kimalaiskärpäset - Bombyliidae | Tunnistus | Suomen Lajitietokeskus

Tässä kohdassa major on helppo sulkea pois. Sillä on erilainen siipikuvio ja se on ainoastaan kevätlaji. Nyt kesällä on muita lajeja. Tämä voi olla minor mutta sekoitan pakkaa tarjoamalla myös rikkikimalaiskärpänen Systoechus ctenopterus.

1 tykkäys

Aivan oikein, Hokke. Enpä tullut katsoneeksi lentoaikoja, vaan pelkästään ulkonäköä. Ei pitäisi hosua… :confused: Omat B. major-havaintoni ovat toukokuulta, jolloin niitä pörräsi helmihyasinteissä. Tuo rikkikimalaiskärpänen (Systoechus ctenopterus) vaikuttaa mielenkiintoiselta…

Terve

On Systoechus ctenopterus. Eroaa ihan habitukseltaan Bombyliuksista, mutta nopeana tuntomerkkinä tuo toisessa kuvassa näkyvät takaruumiin jaokkeiden reunojen pitkät tummat sukaset ovat aika hyvä.

t. Jaakko

1 tykkäys