Crassa tinctella? (on)

Tämä voisi mielestäni olla Crassa tinctella eikä Elachista subalbidella? Lähti pienen tammen oksistosta avokallion ja lehtimetsän rajalta Espoossa 19.6.2017. Nuo palpit ainakin ovat isot. Mitä ei mainittu lähteissä niin maastossa näytti kiiltävämmältä kuin E. subalbidella.

Joo, on Crassa tinctella. Se on selvästi isompi kuin Elachistat.

Joudun tätä nyt vähän laajentamaan. Tämä uusi on 13 mm levitettynä, joka menee ainakin teoriassa molempien kokohaarukkaan.


Otin kuvat muista kokoelmayksilöistä ja niiden koot ovat vasemmalta 14 mm, 12 mm ja 13½ mm. Ensimmäisellä ja kolmannella on isommat palpit, samoin kuin tällä uudella. Viimeisen sävy on myös aika erilainen. Voisiko nyt olla, että vanhoista vain keskimmäinen on itse asiassa Elachista albidella?? Vai onko mikään?

Pyyntiajat ovat 22.6.2011, 3.6.2013 ja 10.6.2014. Näiden kanssa olen paininut ennenkin mutta kun koot on ilmoitettu subalbidella 8-13 mm js tinctella 11-16 mm niin usein näyttää osuvan juuri tälle harmaalle alueelle.

Keskimmäinen Elachista subalbidella ja laitimmaiset Crassa tinctella.

1 tykkäys

OK, nyt on joku mittatikku. Pakko käydä läpi muut 6 havaintoa myöhemmin. Luulen saavani nyt kohdalleen.