Dioryctria ongelmia

Yksittäisistä kuvistahan nämä tuppaavat olemaan hiukka hankalia. Auttaisikohan useampi kuva kerralla löytämään malliyksilöitä muistakin kuin D. abietellasta? Elikkä mitä lajeja seuraavista löytyy? Eupparit voi unohtaa.



Jos tuota itse lähdtisin arvailemaan, niin ykköskuva voi olla puhdas D. abietella. Kakkoskuvan tilanne voisi olla muuten sama, mutta ylärivissä oikealla VOISI olla D. schuetzeella. Kolmoskuvassa taas sama peruslaji, mutta alarivin kaksi vasemman puoleista voisi olla D. simplicellaa.

Mielipiteitä?

Ylärivi on jokaisessa kuvassa mielestäni kokonaisuudessaan abietellaa eli 2. kuvan ylärivin oikeanpuoleinen ei mielestäni ole schuetzeella, vaan vaaleampi abietella (esim. ul.pv:n muoto ei täsmää, etenkään takareunassa, eivätkä takasiivet ole tummemmat).

Alempien rivien osalta, etenkin kolmoskuvan tapauksessa, olen epävarma ja jätän kommentoimatta tässä vaiheessa. Periaatteessa pienempi koko jo yksin sopisi simplicellalle, mutta kirjallisuudessa ilmoitetut koot menevät päällekkäin. Ymmärrän kyllä hyvin, miksi ehdotat kolmanteen kuvaan osin simplicellaa, mutta itselläni ei ole oikein selvää kuvaa siitä, missä raja harmaan abietellan ja kontrastisen simplicellan välillä menee. Kun näitä joskus 10 vuotta sitten barkoodattiin eräässä tutkimuksessa, tulos muistaakseni oli, ettei simplicellaa ja abietellaa voi luotettavasti erottaa toisistaan. En tiedä, onko niitä sen jälkeen tutkittu enempää, esim. muin menetelmin.

Jaahas - en tiennyt että se lajipari on NOIN toivoton. Luulin etten vain itse osaa. :slight_smile:

Kaikkien muiden lisäksi minulla Teijosta harmahtava suvun edustaja, jonka laikut tuoreena olivat lähinnä lohenpunaiset. Kakkoskuva sivulla https://laji.fi/taxon/MX.61079/identification ei tee sille oikeutta, sillä siinä vaiheessa otus oli jo vähän kellastunut. Mitään läheskään samannäköistä ei vastaan ole tullut.

Kakkoskuvan yläoikea on mun mielestä sylvestrella, samoin kolmoskuvan keski.

Kakkoskuvan alarivin oikea näyttää simplicellalle.

Joo - vaikeita ovat. Noille sylve-ehdokkaille olisi ollut käyttöä, mutta niille saattoi heikkokuntoisina käydä jo huonosti.

Yläkuvan keskirivin vasemmanpuoleisella vaikuttaisi olevan leveämmät siivet, mutta se ei kait sitten merkitse mitään.