Ei oikein toimi haut

Haut ei palauta mitään, koko ajan saa logata ulos ja sisään, etusivun haku rikki, selaa havaintoja toimii lähinnä satunnaisesti ja nyt tulee sitten ilmoa että “olet suorittanut toiminnon liian monta kertaa. Kokeile myöhemmin uudelleen”. Eli ei voi edes testata…

Perusongelma on siinä että kun alkaa kirjoittamaan lajin nimeä oikeastaan mihin tahansa lajikenttään ei ohjelma palauta ennakoivasti taksoneita ja sitten kaikki on dead kun järjestelmän mielestä kyseessä ei ole validi taksoni eli ei löydä ennakoivasti mitään kelvollista. Välistä sitten löytää mutta sitten taas ei löydä mitään. Kirjoitanko liian nopeasti vai mistä tämä mättää…

Tätä on nyt muillakin joten isompi bugi nyt. Jumittanut jo pari päivää.

Hei! Minulla on firefoxin kanssa ongelmaa. Esim. lisätietoja kirjoittaessa jättää kirjaimia pois, ei siirry.
Tämä tuskin johtuu omista asetuksista kun toisella selaimella toimii moitteettomasti.
Todennäköisesti se ei johdu teistäkään vaan on firefoxin juttuja mutta niihin en osaa puuttua.
J

Ikävää, että sivusto ei toimi kunnolla. Tutkinnassa on Firefoxin ongelmat, mutta mitään yksittäistä syytä ei ole keksitty. Ehkä vika tulee vasta pidemmän käytön jälkeen…

Tässä kuitenkin pari vinkkiä:

  1. Uloskirjautuminen ei auta. Sen sijaan sivuston uudelleen lataus voi auttaa (F5 näppäin tai CTRL+F5 - jälkimmäinen pakottaa kaikkien tiedostojen uudelleen latauksen)

  2. Jos haluatte auttaa syyn selvittämisessä, voitte avata sivun alle Firefoxin kehittäjätyökalun ja sen JavaScript virhekonsolin. Tämä tapahtuu CTRL + shift + K ja Console. Siellä warnings pois ja vain errors valituksi. Kun ongelmia ilmenee, kuvakaappaus tai virhelogin dumppi meille. ( Tänne foorumille tai helpdesk@laji.fi)

Tuollaista ilmoitusta “olet suorittanut toiminnon liian monta kertaa. Kokeile myöhemmin uudelleen” ei järjestelmämme tuota. Hiukan samanlainen tulee jos tekee päivässä liian monta havaintojen täyslatausta. Milloin virhe tulee? Miltä se näyttää? (Onko jokin sellainen oma ilmoitus?)

Tuo “olet suorittanut toiminnon liian monta kertaa. Kokeile myöhemmin uudelleen” oli suora copypastaus sivuiltanne ja virheilmoitus tuli kun yritin eri keinoin löytää havaintoja eräästä lajista josta havaintoja on kirjattu mutta lajia ei löydy taksonitietokannasta.

Itse käytän Chromea joten ongelmat eivät liity mitenkään spesifisti tiettyyn selaimeen.

Avasin nyt toisen istunnon ja kirjoitin etusivun hakukenttään "Amanita ". Järjestelmä ei palauta mitään ehdotuksia ja suurennuslasi ei ole aktiivinen. En siis pääse tätä kautta minnekään. Menin nyt sitten sivulle “Selaa havaintoja” ja kirjoitin lajin nimi/taksonin nimi kenttään "Amanita ". Järjestelmä ei palauta mitään ja jää vain surraamaan eli kentän kentän päädyn ikoni vain pyörii.

Jatkuu: loggasin ulos, suljin istunnon ja käynnistin uudelleen. Etusivu palauttaa nyt Amanitat.

Jatkuu: kävin tuolla toimivalla istunnolla Foorumin puolella ja palasin Laji.fi etusivulle. Etusivun haku on taas kuollut ja samoin selaa havaintoja. Nyt näkyy tiedote “Palvelussa näyttää olevan jotain vialla. Voit tarkistaa onko asiasta tiedotetta Foorumeilla tai Twitterissä.”

Jatkuu: loggasin ulos ja suljin kummatkin istunnot. Avasin Laji.fin ja etusivun haku toimii. Elikkä siis toimii - ei toimi - toimii taas - ei toimikaan etc…

Mulla ei toimi lajihaku kännykässä.

Ei toimi koskaan millään syötteillä vai ei toimi välillä? Millä syötteillä ei toimi? Missä näkymässä (vihkon havainnonsyöttö, etusivu, selaa havaintoja, lajit -osio?)

Mikä käyttöjärjestelmä ja selain?

Kirjautunut vai kirjautumaton?

Esko / Lajitietokeskus

Eilen ja tänään, aivan eri lajeista oli kyse, mutta ongelma näkyi näin:

Avasin kännykällä selaimen, siirryin Lajitietokeskuksen etusivulle, olin automaattisesti kirjautunut, yritin kirjoittaa jotain hakuun, mutta se ei tarjonnut mitään vaihtoehtoja riippumatta siitä, mitä siihen yritin kirjoittaa. Päivitin sen jälkeen ikkunan (vastaava toiminto kuin painikkeella F5) ja sen jälkeen haku toimi normaalisti. Tänä aamuna klo 7 sama ongelma toistui identtisenä.

Ja juuri äsken, 30.8.2021 klo 10:39 kokeilin samaa: sama ongelma toistui identtisenä. Haku toimii vasta ikkunan päivittämisen jälkeen.

EDIT: Samsung Galaxy S20 FE, Samsungin oma selain.

Pikakokeilu tietokoneella (Windows 10) selaimilla Chrome, Firefox ja Edge; ei ongelmaa.

Sen sijaan IE11:lla kun vien hiiren osoittimen hakukentän päälle, se näkyy kieltomerkkinä (punainen kehä punaisella vinoviivalla), enkä voi kirjoittaa hakuun mitään. Voi toki liittyä johonkin muuhunkin ko. selaimessa, mutta tiedoksi silti.

Päivitin Chromen, tyhjensin historiat kännykässä.
Chromella kännykällä Laji.fi hakee lajihaulla ok.
Menin sitten Oma vihko /Omat havaintoerät /ja olisin korjannut väärän nimen > kellotus alkaa ja mitään ei tapahdu.

Läppärillä vastaava korjaus onnistui ja Laji.fi lajihaku etusivulla toimii ok. (Chrome)

Eilen maastossa kännykällä ei onnistunut edes se perinteisen Sieniatlaslomakkeen täyttö, ei hakenut nimiä eikä tallentanut kuin yhden kuvan.

Vielä lisätestiä: MacOS Catalina, lepotilasta herätys, uusin Firefox, avasin Laji.fi-välilehden, joka oli jo auki limaskakoisan sivulla, jossa tiedot näkyvät kirjautuneena näin (ks. kuva alla). Lisäksi haku jäi junnaamaan eli ei ehdottanut kirjoitetun syötteen perusteella mitään. Normaalin päivittämisen jälkeen (siis F5, ei Cmd+R), ikkuna latautui ongelmitta ja haku toimi oikein.

Hakuongelmien syy ehkä selvisi: teimme pienen päivityksen kirjautumisjärjestelmään, ja nyt minulla ainakin tuntuu toimivan oikein.

Lajisivun tietojen näkyvyys liittyy toiseen ongelmaan, jonka todennäköinen syy on tiedossa (server side rendering on jostain syystä rikki), mutta tutkimme sitä vielä tarkemmin.

Mikko / Lajitietokeskus

Cookieiden tallennuksessa taitaa olla jotain häikkää. Itse olen ongelmien ilmaantuessa saanut lajin toimimaan cookieiden poistolla. Tässä ongelma aikana sivuston tallentamia tietoja oli kertynyt 22 MB parissa päivässä.

Tämä ei tosin ole auttanut siihen, ettei paikannimi ole näkynyt useammassa paikassa.

Mi Browser. Se toimi kyllä kun olin kirjautunut ulos.

Nyt ei sitten kuvia saa näkyviin. Chrome.