Erilainen vaaksiainen [Metalimnobia sp. -sienikirsikäs]

Tällaiseen en ole koskaan aiemmin “törmännyt”. Sain vain tämän ainoan kuvan, sillä sivukuvaukseen ryhtyessäni se sanoi yhteistyönsä irti. Jospa Esko Viitanen tai kuka muu tahansa pystyisi minua auttamaan tämän nimeämisessä. Lähinnä Limoniidae-joukkoa olen paljon läpikäynyt, koska tämä ei ollut kooltaan suurimmasta päästä vaaksiaisia - jos nyt ei aivan minikokoinenkaan. Kotiovelta sen kuvasin.


Joensuun Kiihtelysvaara 1.7.2022

Tämä laji on aloitellut lentoaan täälläkin. Joku kolmikosta sileäsienikirsikäs (Metalimnobia quadrinotata), partasienikirsikäs (Metalimnobia zetterstedti) tai kaitasienikirsikäs (Metalimnobia tenua).

Kiitos, Esko! Olen aiemmin kuvannut quadrinotata ja zetterstedti -lajeja, joista joitakin olet sinä tunnistanut ja joitakin yrittänyt omatoimisesti. (Voivat siis olla nämä viimeksi mainitut aivan väärinkin… :confused:) Tässä kuvassa kiinnitin huomioni tuohon vaaleaan keskialueeseen päässä ja etuselässä. Siipien suonituksia ja täpliä katsellessani arvioin itsekin, että Metalimnobia-joukkoa tämä saattaisi olla…