Eupithecia '17 5&6

Ja sitten luultavimmin muutama E. pusillata … ja loput otsikon vierestä eli Pasiphiloja, joista en saa mitään selvää. Saavatko muut?

V-Y: E. pusillata? 8.9.-17, Kustavi
V-A: E. pusillata? 8.9.-17, Kustavi
O-Y: E. pusillata? 27.7.-17, Tammistonmäki
O-A: P. sp. 20.7.-17, Taalintehdas

V-Y: P. sp. 27.7.-17, Tammistonmäki
V-A: P. sp. 27.7.-17, Tammistonmäki
O-Y: P. sp. 11.8.-17, Tammistonmäki
O-A: P. sp. 27.7.-17, Tammisto

Nuo Tammistonmäkeläiset ovat varmaan ihan paikan perusteella P. debiliataa, mutta tarkistus olisi hyvä niissäkin.

Onko Pasiphiloista kuvaa alapuolista? Pusillatat mielestäni OK.

Eipä ole … ainakaan vielä. :slight_smile:

…mutta nyt on. Jos tuossa kunnossa paljon auttaa…

Pasi1-1

Mun mielestä tuo vasen alin on chloerata, ainakin värisävy on tosi tumma ja kyllä nuio siipikuviotkin siihen viittaa ihan riittävästi.

-Toni

Odotellaanpa vielä hetkinen, josko muita kommentteja tulisi…

En kuvia suurentamalla näe yhdelläkään yksilöllä lajille chloerata tyypillisiä punertavia suomuja takaruumiin tyvijaokkeiden yläpinnalla. Etusiiven yläpinnan ulomman poikkiviirun yhtenäisyyden ja takasiipien alapintojen kaarijuovien terävien kulmien perusteella haluaisin väittää, että kaikki ovat lajia Pasiphila rectangulata.

On totta, että chloerata on ainakin tyypillisesti tumma, mutta se ei yksin riitä tuntomerkiksi, sillä myös rectangulataa esiintyy mustanpuhuvana muotona. Esim. tällä tummalla yksilöllä on mielestäni varsin selvä tuo ul.pv:n toinen kulma, jonka pitäisi chloeratalla olla melko olematon.

Loppuun disclaimer: nämä ovat hankalia, etenkin chloerata, ja siksi korostan, että nämä ovat vain minun mielipide asiasta, joka voi myös olla virheellinen. Mutta ainakin mielipiteeni on perusteltu. Netistä kuvia hakemalla näkee säännöllisesti yksilöitä, joiden määrityksen ainakin itse kyseenalaistan. Mutta sen sanon, etten koskaan ole nähnyt debiliataa enkä rectangulataa, jolla olisi punertavia suomuja takaruumiin tyvellä, joten se lienee pätevä tuntomerkki chloeratalle. Kysymys lähinnä kuuluu: voiko chloerata olla myös ilman niitä (muuten kuin kulumisen myötä)?

1 tykkäys

Samoilla linjoilla Harryn kanssa: luultavasti kaikki lajia Pasiphila rectangulata.

1 tykkäys

Eiköhän tuo odotettu tulos ole lopulta kaikkein todennäköisin. Ilman perusteita en sieltä metsästä muuta odota.