Hämähäkkien tunnistus

Hei.

Olen saanut kunnian saada jakaa asuintilaani seuraavanlaisten hämähäkkien kanssa:

Osaisikohan joku kertoa mikä laji on kyseessä? Hämähäkit ovat jalkoineen halkaisijaltaan muutaman senttimetrin.

Nyt näyttää siltä että pariin seittiin on ilmaantunut myös munat(?):

Sitten yhdessä seitissä on ollut jonkun toisen lajin hämähäkki, ilmeisesti saalis. Huomasin tosin äsken että se liikahti eli ei ole kuollut. Se on ollut kuitenkin seitissä jo viikon verran:

(Pahoittelut huonolaatuisista kuvista)

Iloinen perhetapahtuma, heh.

1 tykkäys

Kaikissa kuvissa esiintyy huonehämähäkkejä ja punaisella ympyröity on vaaksiaishämähäkki (ei saalis). Kumpikin ovat Suomessa sisätiloissa viihtyviä lajeja. Vaaksiaishämähäkki on yleinen kasvihuoneissa ja varastoissa minne tuodaan tavaraa tai kasveja ulkomailta.

= huonesopikkeja ja isovaaksikki

ke 14. kesäk. 2023 klo 10.04 Håkan Söderholm sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti:

Olikohan se vaaksiaishämähäkki takertunut vahingossa huonehämähäkkien verkkoon?
Se oli siinä melkein parisen viikkoa samassa kohdassa ja eilen kaveri joka oli käymässä ja kenelle näytin mun kämppäkavereitani, niin hän vapautti vaaksiashämähäkin siitä verkosta ja se otti pitkät jalkansa alle ja lähti aika vikkelään. Samalla kertaa huomattiin että yksi huonehämähäkeistä oli päätynyt lavuaariin jonka reunat ovat sen verran jyrkät/liukkaat ettei se omin avuin päässyt kiipeämään sieltä pois. No, laitoin vessapaperista vähän kuin tikkaat lavuaarista ylös niin sen jälkeen kaveri oli häipynyt sieltä ja oli taas omalla paikallaan verkossa ja siellä omassa “makuutötterössään”. Todella mielenkiintoista on ollut seurata näiden edesottamuksia ja olen kyllä yrittänyt mahdollisimman vähän sekaantua heidän puuhiinsa. Kauankohan kestää että seitistä tehdyn pallon sisällä olevat munat kuoriutuvat?

1 tykkäys

Heh ei noita Pholcucsia tarvitse auttaa eivätkä takerru verkkoihin.
Se on akrobaatti ja on just siellä missä haluaakin olla.