Mikähän tämä?
Salo 19.7.2023
Olisikohan kaakonkoukerolude (Stictopleurus punctatonervosus)? On olemassa myös ruostekoukerolude ja hallavakoukerolude… ![]()
Kiitos, kovasti on samannäköinen kuin kaakonkoukerolude. Merkkaan kuitenkin kysymysmerkillä, koska on nuo muut koukeroluteet ja näköjään vielä Rhopalus-suvun puoleltakin löytyy samankaltaisia.
Ei nämä helppoja ole! Vuonna 2018 olit näköjään tavannut samantapaisen luteen ja saanut hyvän kuvauksen lajista… Pieni ruskeankirjava lude kärsämöllä [Stictopleurus punctatonervosus] - Selkärangattomat eläimet / Luteet - LAJI.FI-foorumi Minulle nuo Rhopalukset ovat vielä kohtaamattomia, Stictopleuruksia olen kuvannut ja yrittänyt pähkäillä niiden eroja… ![]()
Lähikuva “kaulan” alueelta voisi auttaa, ainakin selvimmät tapaukset voisi ratketa
Joo, minäkin yritin kovasti saada niitä silmälasikuvioita näkyviin niiden niskassa. Tahtovat helposti jäädä varjoon. Tässä LeMKJ:n kuvassa kuvio näkyy suurennetussa kuvassa ja “rillit” ovat täysinäiset, ei aukkoja. Tuo keskellä alaselkää - vai onko se siipiä? - oleva vaalea kuvio on myös tyypillinen kaakonkoukeroluteelle. Tällaisin ajatuksin olen tuota kuvaa katsellut… ![]()
Kyllä se sit on selvä tapaus
Otetaan siis kysymysmerkki pois.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.