Harmaankirjava pieni lude [kaakonkoukerolude (Stictopleurus punctatonervosus)]

Mikähän tämä?


Salo 19.7.2023

Olisikohan kaakonkoukerolude (Stictopleurus punctatonervosus)? On olemassa myös ruostekoukerolude ja hallavakoukerolude… :thinking:

Kiitos, kovasti on samannäköinen kuin kaakonkoukerolude. Merkkaan kuitenkin kysymysmerkillä, koska on nuo muut koukeroluteet ja näköjään vielä Rhopalus-suvun puoleltakin löytyy samankaltaisia.

Ei nämä helppoja ole! Vuonna 2018 olit näköjään tavannut samantapaisen luteen ja saanut hyvän kuvauksen lajista… Pieni ruskeankirjava lude kärsämöllä [Stictopleurus punctatonervosus] - Selkärangattomat eläimet / Luteet - LAJI.FI-foorumi Minulle nuo Rhopalukset ovat vielä kohtaamattomia, Stictopleuruksia olen kuvannut ja yrittänyt pähkäillä niiden eroja… :thinking:

Lähikuva “kaulan” alueelta voisi auttaa, ainakin selvimmät tapaukset voisi ratketa

Joo, minäkin yritin kovasti saada niitä silmälasikuvioita näkyviin niiden niskassa. Tahtovat helposti jäädä varjoon. Tässä LeMKJ:n kuvassa kuvio näkyy suurennetussa kuvassa ja “rillit” ovat täysinäiset, ei aukkoja. Tuo keskellä alaselkää - vai onko se siipiä? - oleva vaalea kuvio on myös tyypillinen kaakonkoukeroluteelle. Tällaisin ajatuksin olen tuota kuvaa katsellut… :thinking:

1 tykkäys

Kyllä se sit on selvä tapaus

1 tykkäys

Otetaan siis kysymysmerkki pois.