Hyvin tumma heinäsirkka [Chorthippus sp., tumma värimuoto]

Omatoimisen pähkäilyni tuloksena sanoisin, että tämä on nuijaheinäsirkka (Myrmeleotettix maculatus) Ja pitkien tuntosarvien perusteella koiras. Mitä mieltä olette asiasta? Yhtään havaintoa ei Laji.fi:ssä ole toistaiseksi tallennettu Pohjois-Karjalassa. Minäkin näin tällaisen aivan ensimmäistä kertaa eilen illalla.




Joensuun Kiihtelysvaara 3.8.2022

Nuijat puuttuu, ja mielestäni nuijaheinäsirkalla olisi jyrkempi “tiimalasi” etuselässä, ja lajihan huomattavan pieni, tosin kokoa tästä vaikea hahmottaa

Kiitos osallistumisesta, Jyri! En kuitenkan aivan heti suostu hyväksymään lausuntoasi sellaisenaan, vaikka tämä ei olisikaan ehdottamani laji. Netissä esim. Naturespot.org.uk -sivustolla ilmoitetaan kooksi 12-19 mm. Arvioisin, että kuvaamani sirkka olisi ollut noin 17 mm, ei missään nimessä edes 19 mm. Tuntosarvista siellä sanotaan, että koirailla on nuijat ja naarailla hieman paksuntuneet tuntosarvien päät. Ulkoasusta mainitaan, että se voi olla monen kirjava, hyvin vaihteleva. Selän tiimalasikuviosta ei mainita erityistä. Katsoitko, miten monenlaisia verrokkikuvia Laji.fi -sivustolla on? Mikähän tämä sitten voisi olla?

Jep nuija tämä ei ole, sillä on erilaiset silmät. Tiivis marmorikuvio. Myöskään selän kuvio ei sovi.
Tämä koiras on jotain näitä aho,nummi,niitty ja mitä näitä on.
Löytyy myös tällaista tummaa värimuotoa.

1 tykkäys

Veikkaan lajiparia keto/Aho, nuija ei mitenkään ole harvinainen, löytyy ehkä parhaiten kaikkein kuivimmilta ja paahteisilta paikoilta. Tosi harvoin olen kuullut sirittävän

1 tykkäys

Uskotaan, uskotaan. Kaksi vastaan yksi… :kissing_heart: Kiitos teille molemmille, Jyri ja Hokke! :+1: Minä en ole kuullut enää vuosiin minkään sirkan siritystä. Ikä vie korkeiden äänten taajuuden kuulumattomiin! :confused:

Heinäsirkkojen väriskaala on hyvin laaja, vaaleanpunaisesta-(lähes) mustaan, itse olen nähnyt ainakin beigen sekä oranssiin vivahtavan värisiä, vaaleanpunaiset olleet yleensä nurmiheinäsirkkoja

1 tykkäys