Idänpirkko

Tänä aamuna rehupaalilta kuvattu idänpirkko (Hippodamia notata).Rääkkylä 28.7.2021. Vertailuksi syyskuussa 2017 kuvaamani idänpirkko, kuva alla. Väri- ja kuviovaihtelut aiheuttavat harrastelijalle hämmennystä.

2 tykkäystä

Viime viikolla minä kuvasin ensimmäiset idänpirkkoni. Lisää olivat tekemässä.


Tässä on sekä tummempi että vaaleampi yksilö. Eli täplien muodon ja koon lisäksi on myös värieroja. Ainoa, mikä taitaa olla samanlainen kohta kaikilla lienee tuon selkäkilven pykälikäs musta kuvio. Vai onko sekään? :roll_eyes: Minua hämmensi myös se, että olin vähän aiemmin kuvannut mielestäni vainiopirkon (Hippodamia septemmaculata) aivan eri paikassa suotyyppisen lammen rantamilla, mikä onkin niille tyypillistä elinympäristöä. Sain vain tämän ainoan kuvan, jonka niskakilven kuviota ei kunnolla näy. Eli tämän lajia ei pysty vahvistamaan. Saattaa yhtä hyvin olla idänpirkko.

Nettiä selatessa sieltä löytyi Hippodamian niskakuvioiden joukossa myös idänpirkon kuvio! Sitä aikani ihmeteltyäni hoksasin katsoa Laji.fi:stä ja siellä idänpirkon taksonomia-kohdasta löytyi sen synonyymi Hippodamia notata. Tuli selväksi, mutta ei ihan yksinkertaisesti. Nyt aikomuksenani on käydä tsekkaamassa lammella, saisinko paremman kuvan, josta voisi päätellä sen olevan vainiopirkko…