Ikkunan välin asukki lähikuvassa [Leviellus stroemi]

Tämä 3,5 mm kokoinen hämis oli tullut elokuussa pienestä ilmantuloreiästä lasien väliin ja seurasin sen puuhia. Vähän tuntui olevan saalistettavia sillä… Silti se oli yhä elossa, kun tänään pesin ikkunoita ja pelastin sen luontoon takaisin. Sitä ennen kuitenkin kuvasin sitä muistoksi. Kuvapankista löysin nimen Stroemiellus stroemi. Oletteko samaa mieltä kanssani tällä kertaa? Turhan usein olen osunut harhaan… :slight_smile:


Joensuun Kiihtelysvaara 20.9.2017

Laji.fi tunnisti tämän nimellä Leviellus stroemi, joten taas on uudistettu nimistöä. Synonyymejä löytyy. Mm. Raakkila-sivustolla tämä on saanut suomenkielisen nimen seinäkaistakki. hyönteiset.luomus.fi-sivustolla huomasin, ettei havaintoja ole tehty lainkaan Itä-Suomessa 2000-luvulla. Eikö havaintoja vain ole ilmoitettu vai eikö tämä sittenkään ole L. stroemi?

On se L. stroemi. Ei ole museon kokoelmissakaan montaa näytettä Itä-Suomesta.

Kiitos vahvistuksesta! Minulla näitä olisi useampiakin. Tosin en aiemmin ole koskaan kiinnittänyt niihin huomiota ennen kuin ryhdyin näitä tänä kesänä kuvaamaan. Olen ajatellut, että täytyy talvipuhteina ilmoitella ainakin näitä täälläpäin harvinaisempia lajeja.