Iso hämähäkki [Clubiona sp.]

Hämähäkki löydetty Hangosta muutama päivä sitten, eikä minulla ole tietoa mikä se voisi olla. Se on varsin iso, pituus millipaperilla mitattuna16mm. Löytyykö apuja?

Lisään tähän pari kuvaa, toivoen että niistä olisi apua.

Vielä yksi kuva purukalustosta, joka onkin varsin piikikäs. Ehdotuksia kaivataan.

Jokin munintakypsä Clubiona-leidi tämä mielestäni on, mutta lajia en uskalla arvailla. Erot epigyyneissä ovat pintapuolisesti hyvin pieniä.

Hei.
Clubiona lajilta tuo tosiaankin näyttää, joten laitan sen otsikkoon sp.nä. Itsekin tuota sukua olen aprikoinut, mutta kaikki näkemäni Clubionat joita olen nähnyt ovat kuitenkin olleet paljon pienempiä. Minulla ei ole tietoa mitkä Clubiona-lajit voivat kasvaa noinkin isoiksi, joten täytyykin yrittää selvittää sitä puolta, jos sen perusteella voisi lajeja supistaa.
Kiitokset suvun määrityksestä, sillä uskon että olet siinä oikeassa.

Juhani

Ehdotan maassamme lajiköyhää heimoa Miturgidae ja sen edustajaa Cheiracanthium virescens.

1 tykkäys

Hyvin hoksattu Hannulta! Muistan, että jokin tässä häiritsi ja tämä laji sopii tuntomerkkeihin paremmin. Esim. tummat nilkkajaokkeiden kärjet eivät oikein sovi Clubiona-suvulle, eikä myöskään silmäkuvio, nyt kun asiaa miettii.

Lajilistan, Checklist of spiders in Finland mukaan heimon nimenä on nykyään Eutichuridae, josta kolme lajia maassamme. Joku noista tuo kuitenkin on. Googlen kuvahaun tuloksille en tämän suvun kohdalla suurta arvoa anna.

Itse olen kohdannut vain kerran virescens-yksilön, joka Hämikki-kirjan sivulla 288.

1 tykkäys