Olisiko isokupariluteen (Carpocoris fuscispinus) nymfi?
Salo 24.8.2025
Tuolla kuvia: Kuparilude (Carpocoris purpureipennis)
En ole vielä koskaan tavannut isokupariludetta tai sen nymfiä livenä. Niistä ei vielä ole kirjattuja havaintoja täältä Pohjois-Karjalasta, mutta kupariluteita olen kuvannut sitäkin enemmän vuosien mittaan, enkä ole vielä koskaan tavannut niiden nymfeissä vihertäviä sävyjä, kuten tuosta Yrjön linkittämästä kuvasarjastanikin näkyy. Laji -sivustolla on maininta, että näiden molempien lajien nymfit ovat keskenään samanlaisia. Kun googlasin isokupariluteen nymfin, niin jopa löytyi hienoja vihertäviä sävyjä! Uskoisin, että kuvassasi on juurikin se laji. Salosta niitä varmasti myös löytyy. Jospa joku todella asiaan vihkiytynyt vielä vahvistaa tämän sinulle…
Joo, aikuisia olen nähnyt paljonkin, mutta yhtään varmaa nymfihavaintoa isokupariluteesta minulla ei vielä ole.
Paras ( ja ehkä ainoa) tapa varmistua kumpi se on, on kasvattaa se aikuiseksi. Laita se isoon purkkiin ja ruokaa mukaan, se on kasvissyöjä. Laita sitä kasvia mistä sen löysit. Huoneen lämmössä se ei kauaa kestä, korkeintaan muutaman päivän.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.