Isopihtihäntä [Forficula auricularia]

Olettaisin, että tällä kertaa osuin nimenannossa oikeaan… :wink: Tämä yöeläjä nukkui rauhaisaa unta sinipallo-ohdakkeen kukassa, kun minä pudotin sen purkkiin lähempää tuttavuutta tehdäkseni. Kylläpä oli vilkas otus! Pituutta 17 mm. Onko tämä naaras, kun sen pihdit ovat noin levällään?


Joensuun Kiihtelysvaara 11.9.2017

Osuit osuit, kun vaihdat sen ison tilalle pikku (Labia minor). Sukupuoli meni kohdalleen.

Kiitos vastauksestasi, Rami, mutta nyt minä kyllä haluaisin saada vähän lisää perusteluja tuolle muutoksen tarpeelle. Luin sekä suomen että englanninkielisiä vertailuja isopihtihännän ja pikkupihtihännän välillä. Ensimmäiseksi koko: iso 10-15 mm ja pikku 4-7 mm. Tämä kuvaamani oli ihan varmasti ainakin 15 mm, mielestäni 17 mm. Sitten tuntosarvet pitäisi Labia minorilla olla vaaleammat, tällä tummat. Pinnan pitäisi minorilla olla vähemmän kiiltävä, tällä loistaa komeasti. En vielä poista kysymysmerkkiä enkä muuta nimeä. Ihmetellään vielä vähän aikaa.

Joo, ota vaan kysymysmerkki pois.
Ja anteeksi sekoiluni, pannaan se korkean ikäni piikkiin.

Kiitos! Kuule, minä taidan kuitenkin olla vielä voitolla sekoilun suhteen tällä palstalla… :wink: Ikä tuo tullessaan kaikenlaista - olen omakohtaisesti todennut jo monet kerrat. Mutta onneksi se ei estä yrittämästä!