Jalavako?

20.8.2019 Pyhäranta

Sanoisin, että tämä on vuorijalava (Ulmus glabra). Lehden sivusuonista useimmat ovat kärjestä 2-haaraisia. Jos ne sivusuonet olisivat tyvimmäisiä lukuunottamatta tavallisesti haarattomia, kyseessä olisi kynäjalava.

1 tykkäys

Kiitos, jos mitään opin niin oisko tämäkin kantovesaikko vuorijalavaa, 29.8.2019 Eurajoki

Onko tuon kantovesaikon lehdistä lähikuvaa? Minusta nuo lehdet näyttävät jonkin lehmuksen lehdiltä ennemmin kuin jalavan - ne ovat leveämpiä, ja eivät näyttäisi epäsymmetrisiltä, mutta tarkempi kuva lehdestä olisi tarpeen. Lisäksi luin Suuresta Pohjolan kasviosta, että vuorijalava ei tee juurivesoja. Sitä en tiedä, koskeeko se myös kantovesoja.

Lainaan ketjua :grin: Olen myös muutaman jalavan kuvannut. Lienevät kaikki vuorijalavaa. Heikosti saa iNatissa varmistuksia!

Puiden asukkaat kirjan mukaan kumpikin jalava lisääntyy kantovesoista, mulla on kyllä kuvia lähempääkin kun kuvasin itselleni vierasta ludetta, mutta kuvat jossain mistä en saa tähän hätään , koitin cropata jonkin näköisen, piti joku toinenkin ottaa mutta menee hermot ton Canonin käsittelyohjelman kanssa, nytkin hävitti alkuperäisen jonnekkin, muutenkin hidas verrattuna esim. Olympuksen vastaavaan joita käytän, no nyt harhauduttiin aiheesta, sorry

No, se kantovesuus sitten ei ainakaan sulje vuorijalavaa pois. Mutta edelleen tuo lehti kyllä näyttää leveämmältä kuin jalavilla. Olisi kiva nähdä lehden tyveäkin vähän paremmin vielä, jotta voisi arvioida sitä (myös lehden suonitus olisi kiva nähdä vähän tarkemmin). Nuorten puiden lehdet voivat kylläkin olla aika erilaisia kuin isojen puiden, ainakin koivulla, joten en ehkä ihan varmuudella uskalla sanoa, ettei tuo jalavakin voisi olla. Mutta jos siitä Puiden asukkaat -kirjasta kävisi ilmi, ovatko jalavien lehdet samanlaisia taimilla kuin isoilla puilla, silloin tähän voisi tulla ratkaisu. Jos ne ovat erilaisia, silloin en sulkisi jalavaa pois, mutta muuten kyllä pysyisin edelleen jonkin lehmuksen kannalla. Voi olla, ettei tämä pulma ratkea ainakaan minun avullani.

Niin, minä käytän Canonin ohjelmaa valokuvien katseluun, siinä se on hyvä.

Täällä pohdittu ja luettu mm. Satakunnan kasvit teosta jossa olisi kyllä maininta, varsinkin kun on ollut todella iso puu, taitaa olla harmaaleppä sittenkin, olen ennenkin sekoillut harmaalepän kanssa, merkin piti olla Nikon eikä Canon

On se jalava. Olen työni puolesta joutunut tuon kanssa olemaan niin paljon tekemisissä, että sen lehdet tulevat uniinkin välillä. Kaupungissa iso riesa kun jalavan siementaimet itävät pensasaidoissa ja niitä pitää sieltä repiä ja leikata alas päivät pitkät. Ja voin kertoa, ei ole erityisen mukavaa hommaa. Niin tämän tiedän. Terveisin puutarhuri :laughing:

1 tykkäys

Kiitos kaikille, on siedettävän matkan päässä, joten käyn paikalla kun kasvukausi alkaa, Satakunnan puolella jonkun näköinen harvinaisuus, jos ei kartanoiden yms. ympäristöjä lasketa, jätän tämän nyt vielä auki