Jättipalsami


Jättipalsami on kotoisin Himalajalta ja menestyy Suomessa erittäin hyvin.
Se on vieraslaji ja sitä yritetään hävittää. Komea, isokokoinen kukka, jota on helppo
valokuvata, on kokoa ja näköä. Olen mitannut täällä suurimman löytämäni
jättipalsamin pituudeksi 296 cm. Sellainen 30 cm korkea voi jo kukkia. Kuivemmalla
kankaalla se voi jäädä niin pieneksi, mutta kukkii sellaisenakin. Sitkeä kasvi.

Joku saattaa ihmetellä miten mittasin. Tein sopivasta ohuesta koivusta onkivavan tyyppisen
kepin. Teroitin alapään, ja naulasin alapäähän noin 30 m pitkän rimanpätkän noin 30 cm
kärjen yläpuolelle. Siitä riman alareunasta mittasin 2 m ja jätin sen alueen tyhjäksi. Siitä
ylöspäin kiinnitin 1 m:n mitan keppiin. Sellainen noin 8cm leveä muovinen metrimitta, joita
on mm. kouluissa. Iskin sen tekemäni mitan kasvin juurelle, niin että se upposi suomaastoon
sitä vaakatasoa myöten. Mitta oli aivan kukan vieressä. Korkeammalta paikalta noin 6-7 m:n
päästä otin valokuvan. ja siitä näkyi suoraan, että kukan ylin osa oli hieman puolivälin yläpuolella,
lukemaa 290-300. Valokuva on jossakin tallellakin kuvavarastossani. Kukka oli tosiaan noin 296 cm pitkä. Se oli sellainen suon ja kuivan maan raja-alue, ja siihen valui läheisen talon puutarhan
kasteluvedet ilmeisesti sisältäen mm. lannoitteita. Mitta on siis hyvin tarkka. Itse en olisi uskonut, että jos joku olisi väittänyt, että jättipalsami voi kasvaa Suomessa 3 metriseksi. Niin kuitenkin on!
olisi väittänyt, että jättipalsami voi kasva Suomessa 3 metriseksi. Tarvittaessa voi kaivaa sen kuvan
esille.

Tuossa lopussa puuhailin vähän muutakin ja kirjoitus on vähän sekava lopussa, mutta asia on noin.

Kiva kasvikortti-keskustelunavaus, Ville Alatalo.
Jättipalsamilla, kuten monella muullakin kasvilla, on kaikenlaisia perusmuodosta poikkeavia muotoja. Tässä versiossa jotenkin vahingoittunut varsi, jonka seurauksen jättipalsamista kasvoi pienikokoinen “monihaarainen puu”:

Totta! Minua ihmetyttää mm. se, että jo noin 30 m korkea jättipalsami voi kukkia. Koko riippuu kasvupaikasta. Kukkivan pituus voi vaihdella siis 30-300 cm. Minua ei ilahduttanut, kun se
talon asukas oli käynyt sen poistamassa. Kasvupaikka oli kuivan maan ja suon raja-alue.