Joku Andrena? [Colletes floralis, ketoiskosmehiläinen]

Löytyisiköhän tälle maamehiläiselle nimi?



Joensuun Kiihtelysvaara 8.7.2020

Mulle tulee mieleen iskosmehiläiset Colletes, mutta tämä vain arvelu

Kiitos, Jyri! :smiley: En ollut kuullutkaan iskosmehiläisistä… :thinking: Nyt kun sinä kerroit, niin minulla alkoi vimmattu etsiminen. Suljin pois yhden kerrallaan ja jäljelle jäi aika selvästi ketoiskosmehiläinen (Colletes floralis). Muilla oli ainakin kuvissa selvästi leveämmät nuo vaaleat tergiittien välit. Myös ruokailu sarjakukkaiskasveissa ketomaisessa ympäristössä sopisi sille lajille paremmin kuin esim. törmä- tai hietikkomehiläiselle. Mitä mieltä sinä olet esittämästäni vaihtoehdosta? Meidän pitää vain yrittää tulla omin neuvoin toimeen, kun emme näköjään voi turvautua Juhon tietotaitoon tänä kesänä…

Löysin yhden lähes identtisen kuvan netistä, mutta kun katsoin joitain Andrena lajejakin niin samaa näköä löytyy sieltäkin, eli vaikeita ovat, jostain syystä en saa auki Bwars sivuja joita käytän aika usein omiin arvailuihini.
T:Jyri

Hei, Jyri! Kiva, kun innostuit pohtimaan tätä kanssani. Minulle Bwars aukesi Colletes floralis -haulla Googlessa oikein hyvin. Siellä oli vain yksi kuva ja se oli kyllä identtinen minun kuvani kanssa. Itse ihastuin eilen tällaiseen sivuun: Google -haulla Colletes floralis (Northern Colletes) / Flickr. Siellä on useita kymmeniä isoja ja laadukkaita Steven Falkin ottamia kuvia sekä koiraista että naaraista. Lopuksi vielä biotyyppien kuvia. Alussa on hyvä englanninkielinen tekstiosuus. Taidan nyt laittaa tämän otsikkoon ja jos muuta ilmenee, niin ainahan sen voi vaihtaa. Arvailuahan tämä määritys näin amatöörille aina jossain määrin on, vaikka kuinka tekisi töitä sen eteen… :roll_eyes: