Joku maakiitäjäinen? [Cantharis obscura tummasylkikuoriainen]

Mielenkiintoisen näköinen noin 12 mm pituinen kuoriainen oleili kuvattavana seinällä. Minulle tuli mieleen maakiitäjäiset tuosta niskakilvestä. Kävin läpi tosi paljon Carabidae-kuvia ja vähän muitakin, mutta matchia ei löytynyt. Ehkä katselin taas väärästä heimosta? Niskakilven punaruskeat ulkolaidat luulisi olevan helppo tunnistaa, mutta… Löytyykö apua?


Joensuun Kiihtelysvaara 28.5.2018

1 tykkäys

Tervehdys Terttu! Tutkipa Cantharidae-heimoa (sylkikuoriaiset). Minusta se olisi oikea heimo.

Harri, suurkiitokset vinkistä! :rose: Jotenkin jo arvelin, että olen väärillä jäljillä. Mitä sanot ehdotuksesta niittysylkikuoriainen Cantharis fusca?

Cantharis fusca vaikuttaisi ihan vahvalta vaihtoehdolta. Toisaalta tekstit sanovat, että tuntosarvien kaksi ensimmäistä jaoketta ovat niittysylkikuoriaisella oranssisia, sinun kuvissasi ne ovat mustat. Kyllä tässä ilmeisesti taas noita todellisia asiantuntijoita tarvitaan vahvistamaan lopputulos.

Nyt löytyi ehkä parempi ehdotus: tummasylkikuoriainen Cantharis obscura. Muilla canthariksilla on enemmän tai vähemmän vaaleat jalat. Tämä obscura jäi minulta äsken huomaamatta. Jokohan nyt tärppäsi? Alemmassa kuvassani tuntosarvien tyvessä näkyy hiukan punerrusta - vai onko se otsa - mutta tosiaankin fuscalla tuntosarvien alimmat jaokkeet ovat punaiset, kuten sanoit. Englanninkielisillä sivuilla kerrottiin obscuran syövän mielellään myös hedelmäpuiden siitepölyä. Ehkä tämä on vieraillut läheisessä koristeomenapuussa, kun suu on vieläkin täynnä siitepölyä! :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Tuota tummasylkikuoriaista olen valmis kannattamaan.

Ok. Tarjoan sitä ja otan vastaan korjauksia, jos niitä tulee.