Kääriäinen ja yökkönen [Epinotia nisella/cinereana, paju- tai haapasoukkokääriäinen ja Polia nebulosa, sumukehnäyökkönen]

Tuo on ainoa, mitä osaan sanoa näistä kahdesta kuvaamastani perhosesta. Kääriäinen muistuttaa minusta eniten lajia pajusoukkokääriäinen (Epinotia nisella), mutta kun tämä on näin harmaa ja mallit ovat huomattavasti ruskeampia… Olisi kiva saada näille oikeat nimet.

Joensuun Kiihtelysvaara 28.7.2025

Ylempi on Epinotia nisella tai cinereana, mutta olen siinä käsityksessä, että nämä harmaat yksilöt pystyy erottamaan vain genitaaleista. Alempi on Polia nebulosa.

Kiitokset taas avusta, Tatu! Juuri noin sanotaan Laji.fi:ssäkin noista Epinotioista eli merkitsen molemmat vaihtoehdot, koska mikroskooppitutkimusta ei voi tehdä. Kumpikin vaihtoehto olisi minulle uusi laji.

Olen sattunut kuvaamaan myös punakehnäyökkösen (Polia bombycina) aiemmin tänä kesänä. Ja näistäkin molemmat ovat uusia minulle. :clap:

1 tykkäys

Epinotioita pörrää täällä päin runsaasti isojen haapojen rungoilla. Rungoilta löytyy myös haapakapokoita.

Elokuu lähestyy, jolloin on näköjään kummankin näiden Epinotioiden päälentokuukausi. Parinetsintä varmaan kiihkeästi mielessä. Minulla on muuten täällä ympäristössäni komeita haapoja, mutta ei ainuttakaan pajua lähitienoilla. Siitäkin voisi tehdä päätelmiä, mutta en nyt ryhdy sellaiseen…