Kaipaisin apua perhosten toukkien tunnistamisessa Sodankylästä ja Rovaniemeltä vuodelta 2020



Keskimmäinen taitaa olla kirjotarhayökkösen (Lacanobia contigua) toukka, tai sitten ei.

Olisi Rovaniemelle uusi, joten määrityksen pitänee olla varmempi. Itse en tunne, joten en uskalla kommentoida, kun en ehdi nyt tehdä vertailua kirjallisuuteen.

Kaksi muuta ovat pikkumittareiden toukkia; voisivat esim. olla lajia Eupithecia absinthiata.

Minä tutkin vielä kotona kuvia löytyisikö tuosta isosta toukasta sivukuvaa. Itseäni myös mietityttää, kun tuota kirjotarhayökköstä ei ole ennen ainakaan merkitty Rovaniemelle. Mutta mitä pidempään tuijotan kuvaa, sitä enemmän alkaa tuo ylin kuvio olemaan tummempi kuin alemmat, kuten kirjotarhayökkösen toukassa on.

Ei löytynyt kuvaa sivusta eli tuo on paras mahdollinen kuva tuosta yökkösestä. Mietin myös muita tarhayökkösiä, mutta nekään ei oikein näytä tuolta.

Kakkosesta: ei tämä ole määritys, mutta tuhkatarhayökkösen toukassa on toisinaan
tämän tapaisia kuvioita, ks. alla oleva linkki, esim. neljäs kuva ylärivillä:
European Lepidoptera and their ecology: Papestra biren.

1 tykkäys

Pikkumittarin toukkien määritys menee usein minulta pieleen, mutta ehdotan seuraavaa:
Ykkönen: kanervapikkumittarin – Eupithecia nanata - toukka (ainakin jos lähellä kasvoi kanervaa)
Kolmonen: harmopikkumittarin – Eupithecia satyrata - toukka

T. Jussi

1 tykkäys

Nuo pikkumittarit voisivat todellakin olla oikein, kun itsekin olen kirjasta erityisesti tuota nanataa katsonut, mutta koska pikkumittarit ovat todella haastavia, niin mielummin kysyn asiantuntijoilta. Kiitos todella paljon noiden toukkien tunnistamisesta. Tuo iso on vielä kysymysmerkki, kun missään ei ihan samanlaista ole löytynyt, mutta tuo tuhkatarhayökkönen sopisi kyllä levinneisyyden puolesta oikeaksi lajiksi.