Kaksi hyvin erilaista [Amphipoea oculea, kaunosekoyökkönen ja Dichrorampha simploniana, pujokenttäkääriäinen]

Ensimmäinen perhonen oli mielestäni tosi kaunis vaatimattomasta värityksestään huolimatta. Tällainen ei ole koskaan sattunut silmiini sen paremmin livenä kuin kuvissakaan. Uskon, että jotkut teistä osaavat kertoa minulle, mikä laji on kyseessä. Kakkosperhonen on vaatimattomampi ja pienempikin, kuten pietaryrttien “nappuloista” voi vertailemalla nähdä.
1.



2.


Joensuun Kiihtelysvaara 10.8.2022

Yökköstä ehdotan Amphipoea oculea:ksi

1 tykkäys

Kiitos, Lasse! Tämähän kävi nopeasti. :+1: Kaunosekoyökkönen. Sehän se on, kun vertailen Laji.fi:n verrokkikuviin. Kaunis se onkin. Hyvä nimi! (Paitsi tuo seko… :wink:)

Tuo “seko” voisi viitata siihen, että samassa suvussa on kaksi hyvin samannäköistä lajia, fucosa ja lucens, joten tuossa ehdotuksessani on jonkin verran epävarmuutta.

Jaa että kaksi. En minä ainakaan osaa tuosta kasasta crinanensista erottaa. :wink:

Toka on joku kääriäinen, mutta sen verran kulunut, ettei välttämättä ole ihan helppo.

Jaahas, ei tämä näköjään ihan helppo nakki ollutkaan! Minä en osaa sanoa nyt muuta kuin, että odottelen, josko pääsette yhteisymmärrykseen. Neljä vaihtoehtoa antaa Laji.fi. Kalvas- (fucosa), suo- (lucens), kauno- (oculea) ja tumma- (crinensis) sekoyökkönen.
Kulunut kääriäinen jääköön omaan arvoonsa. En pidä sitä tärkeänä.

Itse asiassa tämä tosiaan on mitä luultavimmin kaunoseko. Se on joukosta kaikkein helpoin erottaa.

1 tykkäys

Tälleen minä tämän nyt ratkaisin. Eihän tässä tieteellistä tutkimusta olla tekemässä… :wink:

Lajit on Amphipoea oculea ja Dichrorampha simploniana.

Molemmissa suvuissa on määrityshaasteita, mutta nämä kyseiset lajit on riittävän omansa näköisiä, että ne pystyy nimeämään varmoina…

Olisi tietty kiva antaa perusteluakin määrityksille, mutta kun itse perustan määritykset yleisesti yleisilmeeseen, niin en osaa kovin hyvin perustella yksityiskohdilla. Tuolla sekoyökkösellä munutaistäplän muoto kuitenkin omansa ja poikkeaa muista sekoyököistä.

1 tykkäys

Kiitos, Jari! Sain tuolle kuluneelle kääriäisellekin nimen.