Kaksi mittaria yksi yökkönen [Chloroclysta miata, Plemyria rubiginata, Antitype chi]

Varmistusta tunnistuksilleni kyselen.

Ylinnä vihervarpumittari, keskellä kaksivärimittari ja alinna vaaleakallioyökkönen.
Kuvattu tänään ulkovalon ympäriltä. Rääkkylä.

Oikein ne ovat. Hyönteisistä olisi hyvä käyttää myös tieteellisiä nimiä, koska monet asiantuntijat käyttävät pelkästään niitä, eivätkä välttämättä edes tiedä suomenkielisiä nimiä.

Kiitoksia varmistuksesta. Voin minä tuonne otsikkoon laittaa tieteelliset nimet, muuten käytän suomenkielisiä nimiä. Tämä on vain eläkeläisen harrastus kameran kanssa.

Vastaan kertoakseni, että minäkin olen viime päivinä kuvannut vihervarpumittarin ja vaaleakallioyökkösen täällä Kiihtelysvaarassa. Ne ovat menneet päiväettoneelle maakellariini, jonka ovi on auki. Kunpa vielä kaksivärimittarin yhyttäisin! Onpa kaunotar! Sitä olen itsekseni mietiskellyt, että miksi ihmeessä nämä yöperhoset ovat näin kirjavia, kun kuitenkin vain öiseen aikaan lentelevät. Onhan tietenkin se, että joillakin lajeilla väritys toimii suojavärinä päiväsaikaan, mutta ei suinkaan kaikilla.

Äsken kävin kameraa ulkoiluttamassa niin huomasin että se kaksivärimittari oli jo hävinnyt paikoiltaan. Värikkäitä on mukavampi kuvata, nuo yksitotisen harmaat jäävät huomiotta.