Kaksi tunnistettavaa [Crambus perlellus ja Celypha lacunana]

Tämä koisa on vähän oudossa kuvakulmassa, mutta toivottavasti siitä saa jotain ideaa.


12.7.2018

Jos minä sanon tätä kääriäiseksi, niin sitten se on taas jotain muuta. Mielestäni tässä on kauniin herkkää väritystä ja kuviointia, vaan ei aukene minulle


14.7.2018

Eka VOISI olla Crambus perlellus. Toka on tosiaan kääriäinen, mutta tuon näköisiä lajeja on muutama enkä minä niistä oikein saa selvää edes tuoreina. :frowning:

Kiitos sinulle! Katselin noita kultaheinäkoisia (Crambus perlellus) luotettavien sivustojen kuvista ja mielestäni kaikissa vertailukohteissa oli samanlaiset kolmen tumman viirun muodostamat viuhkakuviot siivissä. Olisin itse aika varma, että ehdotuksesi on oikein. Kääriäisistä olen samaa mieltä: onhan noita muutamia tuollaisia… Joten jätän vielä kyselyn päälle.

C. perlellus on oikein ja alempi mielestäni kulunut Celypha lacunana.

Harry, kiitän lämpimästi - mikä ei ole vaikeaa varsinkaan tällä helteellä! Metsäkirjokääriäinen (Celypha lacunana) on minulle tuttu alkukesältä, mutta en osannut juuri tuon kauhtuneisuuden vuoksi yhdistää sitä ja tätä. Kun nyt osasin katsoa määrityksesi perusteella, asia on aivan selvä.