Kalasteleva varis


Olin kerran omassa venerannassani ja vuoleskelin jotakin. Huomasin, että ehkä noin 15 metrin päässä matalassa vedessä olevan kiven päällä seisoskeli varis. Se yllättäen päästi minut näinkin lähelle, vaikka varis on hyvin varovainen ihmisten suhteen. Se näytti ikäänkuin nokkivan jotakin sieltä vedestä. Kävin sitten vähän lähempää katsomassa ja hätistin samalla variksen pois. Siinä uiskenteli sellaisia 3-4 cm pitkiä pikkukaloja. Ja näitä pikkukaloja se varis nokki. Se seisoi paikallaan liikkumatta, ja kun pikkukala tuli riittävän lähelle, se pyydysti se nokallaan. Se varis kalasteli, niinkuin minäkin joskus, minä käytin enimmäkseen uistinta. En ole satavarma, että onko tämä se sama varis, joka nyt tarkkailee vuorostaan minua tässä kuvassa, niin epäilen ja oletan kuitenkin. Luulen, että se varis oppi tuntemaan minut, ja tarkkaili minua, niinkuin minäkin sitä. Ei pidä minua kovin vaarallisena vaikka minulla on kamera, yleensä varikset pelkäävät kameraa kanniskelevaa miestä.

1 tykkäys

Täällä lännessä jotkut varikset oppivat aikoinaan nostamaan iskukoukkuja jään alta