Hyvin harvinainen, jos olen nimennyt oikein. Katselin vanhoja kuvia ja tämä ei oikein sopinut
tuntemiini sinisiipiin. Oppaasta löytyi hyvin samannäköinen. Mitä mieltä? Olen epävarma lajista.
Millaisessa biotoopissa näit perhosen?
Katsoppa Juolukkasinisiiven kohdalta (Plebeius optilete). Kannussinisiivellä on ulokkeet takasiipien reunoissa,( kannukset), mistä nimikin tulee. Myös siipien alapinnalla olevat mustat täplät on haaleammat ja pienemmät. Oranssisuus siivessä on lajien välillä samanlaista.
Juolukkasinisiipeä olen kuvannut useita kertoja. Jotenkin tämä näytti erilaiselta. Joku Puruveden tai Pihlajaveden ranta-alue, jossa on myös polkuja. Tarkkaa paikkaa en muista. En todellakaan itse ole varma lajimäärityksestä. Kuvana muistuttaa kyllä paljon kannussinisiipeä - pelkän kuvan perusteella. Itse tiedän kokemuksesta, että saman lajin sisälläkin voi olla joskus melko suurta vaihtelua ulkonäössä. Saattaa olla juolukkasinisiipi, en tunne pieniä yksityikohtia ulkonäössä!
Biotoopista en tiedä, mutta tällä perhosella Oransin Täplän etäisyys sen lähellä olevaan mustaan täplään on pieni, mutta kannussinisiivellä se sama etäisyys on suurempi. Se viittaisi todellakin juolukkasinisiipeen. Yksilöiden välillä tosin voi myös olla vaihtelua. Taitaa olla juolukkasinisiipi!
Näitä vertailemalla tulos varmistuu: