Karkoita tällä banaanikärpäset

Netissä on jos jonkinlaista konstia neuvottu banaanikärpästen karkoittamiseksi hedelmäkulhosta, mutten löytänyt tätä ohjetta. Tässä yksi ilmainen ohje, varmasti toimiva. Vaimo bongasi sen instagramista viime keväänä. Olemme testanneet viime keväästä asti ja toteamme: toimii loistavasti. Ehkä karkottaa myös muut pikku itikat hedelmistä? Laita siis hedelmien joukkoon vain tällainen kuvan mukainen pullonkorkki ja kas pikkukärpäset hävisivät kuin tuhka tuuleen. Pullonkorkissa ei tarvite olla mitään aineita.

Mietin, perustuuko karkotusteho itse korkkimateriaaliin vai juomapullosta korkkiin imeytyneeseen tuoksuun. Kuvan korkki lienee samppanjapullosta. Toimiikohan puna- tai valkoviinipullon korkki yhtä hyvin?

1 Like

Täytyypä nuuhkaista korkkia vieläkö shamppanjan hajua on jäljellä. Vaimo löysi tuon korkin kesämökin työkalupakista. Olemme itse olleet koko ikäkämme ns. raivoraittiita. Luulen että itse korkkipuun hajua nuo banaanikärpäset eivät siedä? En tiedä.

Ps. Nuuhkaisin korkkia - ei haissut miltään. Lienee ollut työkalupakissa jo vuosikymmeniä? Vaimo oli lukenut instasta että itse korkkipuun aines on se karkottava tekijä. Mutta tuonhan voi testata ostamalla jostain askartelukaupasta käyttämättömän korkin ja testata käytetyllä ja käyttämättömällä korkilla. Banaanikärpäsiä, tai jotain hyvin pieniä pyöri viime kesänä kyllä keittiössä, mutta eivät asettuneet banaani-/omenakulhoon.

1 Like

En tiedä tuosta korkista, mutta hedelmäkärpäsansan voin kertoa, joka toimii: olen halkaissut tomaatin puoliksi, laittanut sen ylösalaisin pakastusrasiaan, ja vettä niin paljon, että se melkein peittyy. Siihen vähän etikkaa tai punaviinietikkaa, ja tippa fairya. Hunajaa jos sekottaa veteen, vielä paranee. Sitten elmukelmu päälle, ja siihen 2-3 mm reikiä. Vaikkei noita hedelmäkärpäsiä muuten olisi, omenapuusta jos jättää sisälle omenia, lähes varmasti saa. ali

2 Likes

No nyt kun niksejä jaellaan niin jaan omani myös. Lasiin tai vastaavaan kippon n. 1/2dl vettä, loraus omenaviinietikkaa ja 1-2tippaa astianpesuainetta.(käsitiskiin sopivaa).

Pikku kärpäset suorastaan uivat sinne. Joskus voi mennä paripäivää ennen kuin alkaa tehoamaan, riippuu luultavasti viinietikan määrästä, Mutta toimii.

Mutta pitää kokeilla myös tuo korkki.

1 Like