Millainen vuosi karttaperhosella? Millaisilla alueilla viihtyy, onko myös kaupunkialueiden ja puistojen perhonen?
Havaitsin karttaperhosen toukkia Tonttilassa syyskuussa 2022, siirtolapuutarhan liepeillä. N. 15 kpl nokkoselta.
Viime kesältä ei havaintoja, mutta nyt 23. ja 24.7. havaitsin 2 yksilöä lennossa, 1. kadulla bussipysäkillä, ja 2. siirtolapuutarhan laidalla Tonttilassa. Molemmat mustavalkoista 2. polvea.
Onkohan karttaperhonen päässyt asettumaan Tonttilaan. Lahdesta on havaintoja lähinnä Nastolasta, ei niinkään kaupunkialueelta.
Helteinen joskaan ei tukalankostea päivä, aurinkoa, pilvetön, + 26 c, kaakkoistuulta 3 m / s, klo 11.25. aikaan. Karttaperhonen bussipysäkillä.
Tonttila 23.7.2024
Karttaperhonen kasvimaapalstojen vierellä, klo 18.31. (ei kuvaa)
24.7. Tonttila
Täällä Pälkäneen Luopioisissa näitä on näkynyt yksittäisiä ensimmäisen ja toisen polven karttaperhosia muutamia.
Onko millainen alue, metsää, maaseutua…?
Minulla kiinnostuksenkohteena eliöt kaupunkilähiössä.
Karttaperhonen tähän uusi laji, aiemmin näkynyt kangasperhosta, sitruunaa, lanttua ym. tavallisempia.
Maaseutua, pihaa ja taimitettua pikkupellon tienreunaa.
Milloin siellä karttaperhonen havaittu 1. kerran? Lahdessa vissiin v. 2007
Itse olen havainnut ensimmäisen(toinen olomuoto) 18.8.2012. Tänä vuonna ensimmäinen löytyi 15.5.
Joo, tarkoitatko siis että havaitsit kesäsukupolven f. prorsa 18.8. 2012, ja kevätsukupolven f. levana 15.5.2024?
Kevätsukupolvi ruskeankeltaisenoranssi muoto, kesäsukupolvi ruskehtavanmustavalkoinen.
Kävin mielenkiinnosta katsomassa lajitietokeskuksen havaintoja karttaperhosesta, ja Luopioisista löytyi 1 havainto vuodelta 2021 Rautajärveltä, Syke ympäristökeskuksen havaintoja.
Sinulla on arvokasta tietoa, tuo havainto vuodelta 2012 olisi aikaisempi.
18.8.2012 oli karttaperhosen toinen sukupolvi(kuvakin siitä löytyy nimelläni löytyvältä kuvasivustoltani), eli toinen olomuoto(syysmuodoksikin kutsuttu). voi olla että on vieläkin aikasempia havaintoja Luopioisten Kuohijoelta? Kysäsen paikkakunnan ansioituneelta perhostutkijalta Arto Tyrniltä.
Mihin eliömaakuntaan Luopioinen kuuluu?
Raahessa laji on ollut voimakkaassa kasvussa. Kun muutama vuosi sitten hyvä, jos yhden näki kesässä niin tänä kesänä tuli havaintoruutuun havainnot 91 yksilöstä. Ensihavainto täällä 2013 joka oli havainto hetkellä maakuntahavainto. Viime kesänä ensimmäinen havainto 2.gen. yksilöstä.
Havainnot Raahe(717:338)
2013: 1
2014-2017: 0
2018: 1
2019: 4
2020: 0
2021: 1
2022: 6
2023: 36
2024: 91
Laji on rehevien metsänreunojen/metsäniittyjen laji. Toukan ravintokasvi on nokkonen.
Arto Tyrni katsoi papereistaan, että Urho Mäkirinta on Luopioisista löytänyt toisen sukupolvev karttapenhosen 20.8.2014. Ja minä Luopioisten Holjasta 18.8.2012 toisen olomuodon karttaperhosen. kuvat: 18.8.2012 ja 19.8.2012. Laitan tuon tiedon laji.fi sivulle.
Etelä-Häme. Kunta Pälkäne.
Täällä Pelsolla (Vaalan kunta) on paljon karttaperhosia. Alkukesästä kun kävelin pellon reunaa näkyi samaan aikaan kymmeniä yksilöitä. 2.gen. karttaperhosen näin eilen 26.7. ainakin yksi perhonen joka pyörii pitkin pihaa ehkä kaksi.
Lähialueilta (Kainuu, Oulun pohjanmaa) havaintoja on tältä vuodelta jo lähes sata.
Eli karttaperhonen on täällä todella yleinen ja runsas. Pelso, josta itse olen niitä löytänyt on pieni maalaiskylä peltojen ja soiden keskellä.
1 Like
Pälkäne-haulla löytyi 88 havaintoa, vuodesta 2003 (hyönteistietokanta), sitten v. 2010 ja eteenpäin.
Etelä-Hämeen eliömaakunnan ensihavainto näyttäisi olevan vuodelta 2007 Hattulasta. Sitten harvakseltaan Valkeakoski 2008, Kuhmoinen 2010. Etc.
2 Likes
Osaatko sanoa, miksi niitä oli niin paljon sillä pellolla? Jokin erityinen syy?
Ainakin siellä oli paljon rönsyleinikin kukkia ym. pientä keltaista kukkaa, joista ne näyttivät pitävän. Koska Pelso on ohitettua suota, täällä on paljon kuivatuskanavia jossa kasvaa paljon nokkosta tiheinä kasvustoina. Voisiko runsauden syynä olla kanavien syvyys = suojaisa paikka, jolloin suurin osa koteloista säilyy elossa talven yli. Viime talvi oli täällä ankara ja välillä oli viikon jaksoja joina lämpötila pysyi 30 - 40C° ja esim. syvälle maahan haudatut ruusut kuolivat. Silti se ei näyttänyt vaikuttavan perhosten määrään ja karttaperhosia näkyi ennätysmäärä.
1 Like
Samansuuntaisia havaintoja ajallisesti hieman pohjoisempaa Oulusta (listasin laji.fi omat havantoni).
2018: 2
2019: 0
2020: 4; eka toisen sukupolven havainto 9.8.2020
2021: 4
2022: 14
2023:26
2024: 56; vuoden ensinmäinen 2. polven havainto tänään 29.7.2024
3 Likes
Turussa laji on edelleen hyvin niukka. Vaikka ensihavaintoni oli 2012 niin edelleen vain yksi vakiopaikka, josta löytää! Aikaisempi kuin Oulussa kyllä eli ekat 2. polven yksilöt jo 7.7.
2 Likes