Jo kauan sitten törmäsin tähän kukkaan Punkaharjulla Puruveden rannalla maantien laidassa.
Siinä olikin tekeminen, että mikä kukka se tämä on. Se oli kovan työn takana keksiä tälle laji.
Tunnistaako joku tälle kukalle oikean lajimäärityksen?!
Joku virna lienee kyseessä. Kukinto ainakin on samanlainen. Kuvasta ei käy ilmi, onko varressa kärhöjä, kuten virnoissa on. Viisaammat tunnistaa varmaan tarkemmin.
Tämä ei ole helppo kysymys. Tämä kukka lienee Lathyrus Maritimus , Lännen merinätkelmä…
Toinen mahdollisuus Lathyrus japonicus.
Siis merenrantojen kasvi. Mutta kasvaa myös Punkaharjulla. Netin mukaan tämä Suomessa esiintyvä on nimenomaan “Lännen merinätkelmä”. Minulla sattui olemaan “Värikuvakasvio”, ja luulin erehtyneeni, sillä tämä kasvi kasvaa merten rannikoilla. Tein silloin ilmoituksen Turun Yliopistoon ja pian ilmestyi esiintymispilkku levinneisyys karttaan Punkaharjun kohdalle. Ennestään oli pilkku vain Sallassa. Se oli silloin ainut sisämaanesiintymä. Sattuma oli myös se. että minä olen syntynyt Sallassa ja asuin silloin Punkaharjulle. Kummallinen yhteensattuma… Tällaista sattuu harvoin. Merinätkelmä on varma, mutta alalaji saattaa olla epävarma.
Tuohon lisäyksenä. Eihän se tietysti pelkkä minun ilmoitukseni riitä, Olin merkinnyt karttaan paikan. Ja kartta oli mukana kun ilmoitin. Kyllä siellä on joku ammattimies käynyt tunnistamassa,
se on selvä! Silloin vanhassa värikuvakasviossa oli hyvä kuva, ja minä kyllä jo itse nimesin sen
merinätkelmäksi, oli juuri sen näköinen kuva värikuvakasviossa. Tarkempaa lajia en maininnut.