Turku 5.9.2025
Toivottavasti en ole sortunut kovin suureen synnintekoon, kun kokosin oheisen kuvakoosteen. Käytin siihen sinun kuvaasi sekä Eurospiders -sivustolta löytynyttä ruotsalaista kuvaa, jossa kyllä näkyvät kuvaajan ja sivuston nimet. ![]()
Kiinnostuin tästä kauniista sauvakista, kun ei ole juuri nyt omia otoksia tutkailtavana. Laji -sivustolla ei ole kuvaa tummasauvakista (Tetragnatha nigrita), mutta kyllä havaintoja on tehty Lounais-Suomesta. Laji ei näytä olevan kovin laajalle levinnyt Suomessa. Minä olisin taipuvainen uskomaan, että kyseessä on tummasauvakki (Tetragnatha nigrita) naaras, kuten verrokkikuvassakin. Mitä mieltä itse olet, Jesse? Jospa joku asiantuntija voisi vielä määrittää tämän.
Joo tätä mä itsekin katselin, mutta sen mitä olen oppinut näitä hyönteisiä tutkiessani on, että mitä enemmän lukee niin sitä vähemmän tietää mistään mitään XD Eli jäädään jännityksellä odottamaan mitä viisaammat sanoo. Hankin sen Inaturalist sovelluksen, josta kirjoitin sinulle joskus ja se on ollut ihan positiivinen kokemus, mutta yllättävän vähän siellä on hämähäkkien tuntijoita aktiivisena. Eikä siis todellakaan haittaa kuvieni käyttö. Ne on lisensoitu siten, että niitä saa käyttää muihin kuin kaupallisiin tarkoituksiin!