Kellan- ja vihreänkirjavat pistiäiset [Tenthredo campestris,T.mesomela ja Rhogogaster sp. ]

Löytyisiköhän näille nimet teidän avustuksellanne? :thinking:


10.6.2018


15.6.2018 Molemmat Joensuun Kiihtelysvaarasta

Tervehdys Terttu,
noita musta/vihreitä olen itsekin kuvaillut monesti ja olen kirjannut ne itselleni lajiksi Tenthredo mesomela. Liekö liian rohkea määritys ihan lajitasolle, mutta suku on ainakin Tenthredo.
t: Harri

Harri, kiitos sinulle tiedoista. Kävin läpi kaikki Laji.fi’n Tenthredot ja vertailin nettikuviin. Minulla on vielä pari epäteräväksi jäänyttä kuvaa, joissa vihreä pään alapuoli näkyy hyvin. Lähin samannäköinen mesomelaan verrattuna oli T. notha, mutta se on kirkkaan keltainen. Eli olen uskalikko ja laitan nimeksi T. mesomela. Meitä tietävämmät korjatkoon tiedon, jos olen väärässä! :sunglasses:

Omien tutkailujeni perusteella arvelen tuon ensimmäisen olevan Tenthredo campestris. Olen iloinen, jos joku tietävämpi vahvistaa tai kumoaa päätelmäni näistä molemmista.

Jatkan vielä samaa ketjua, sillä tänään sain yllättäen tähtäimeeni kolmannen Tenthredon. (Ainakin niin oletan.) Tenthredo olivacea, pituus noin 10 mm, hoikka.


Joensuun Kiihtelysvaara 16.6.2018

Tertun kuvissa on mielestäni Rhogogaster-suvun lehtipistiäinen. Lajista en ole varma, enkä edes tiedä voiko sitä kuvasta määrittää.

Harry, tarkoitatko näitä viimeisiä vihreän pistiäisen kuvia? En edes tajunnut katsoa mistään muusta suvusta. Korjaan Rhogogaster sp.:ksi.

Juuri niitä. :slight_smile: